Ångbil ska slå 103 år<br></br> gammalt fartrekord

2009-04-06 13:15  

Det över hundra år gamla världsrekordet för ångdrivna bilar utmanas nu av ett brittiskt projekt. Sista testen innan det stundande rekordförsöket gjordes förra veckan.

Världens äldsta nu gällande fartrekord för bilar sattes redan 1906. Då körde ångbilen Stanley Steamer 204 km/h på Daytona Meach i Florida.

Men nu är det rekordet dags att slås anser entusiasterna bakom projektet British Steam Car Challenge.

De har under de senaste tio åren utvecklat en ångbil som senare i vår ska attackera världsrekordet på en uttorkad sjöbotten vid Edwards Air Force Base i Kalifornien.

Förra veckan genomfördes de sista testloppen i Hampsire i Storbritannien innan ångbilen ska fraktas över till USA.

Enligt projektets webbplats är British Steam Car byggd för att kunna köra 273 km/h. Men under förra veckans testlopp nöjde sig föraren Don Wales med att lätta på gasen när hastighetsmätaren nådde 130 km/h.

Rekordbilen från 1906 hade en ångdriven kolvmotor men British Steam Car använder turbiner.

I ett dussin små ångpannor som drivs av gasolbrännare som genererar tre megawatt omvandlas 40 liter vatten per minut till vattenånga med en temperatur på 400 grader Celsius. Den leds via ett system av rör och ventiler till en turbin som med en effekt motsvarande 360 hästkrafter driver ångbilens bakhjul.

Ett syfte med den brittiska ångbilen är, enligt projektets webbplats, att stödja utbildningen och öka medvetenheten om rena motorbränslen och ekologiskt hållbar teknik hos unga ingenjörer runt om i Storbritannien.

Enligt Wired kördes en ångbil i 233 km/h redan 1985. Men det godkändes aldrig som rekord av bilsportförbundet FIA vars noteringar är de som anses vara officiella för motorsporten.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer