80 procent känner ekonomisk stress av barnens dyra teknik

2018-11-28 15:54  
Det ekonomiska trycket kring att köpa teknikprylar till barnen är extra stort i jultider. Foto: Pixabay

Föräldrar sparar hela året för att ha råd med barnens elektronik. Åtta av tio upplever en ekonomisk press kring att förse dem med den senaste tekniken. Det visar en ny undersökning.

Det ekonomiska trycket kring att köpa teknikprylar till barnen är extra stort i jultider. Det visar en studie genomförd av Musicmagpie, en köp- och säljsajt som finns i USA och Storbritannien. Av de 2 000 föräldrar som deltog i undersökningen erkände en tredjedel att de själva avstår från egna inköp för att ha råd med de senaste teknikprylarna åt sina barn.

Studien visade också att 37 procent av föräldrarna sparar pengar hela året för att säkerställa att deras barn har samma nya prylar som sina kompisar. Hela åtta av tio tillfrågade kände en ekonomisk press kring att förse dem med den allra senaste tekniken. Och det kan kosta på att hålla sig uppdaterad.

– Tekniken rör sig i ett skrämmande tempo. Saker som en gång representerade industrins spjutspets kan bara inom loppet av några månader visa sig vara föråldrade inom några månader – det kan till och med röra sig om veckor i vissa fall. Det kan vara svårt nog att bara hålla reda på de senaste tekniska framstegen, och inte minst att ha pengarna för att uppgradera all den egna utrustningen, säger Liam Howley, Group Marketing Director på Musicmagpie till The Independent.

Sju av tio stod över inköp av sprillans nya grejer på grund höga prislappar – men mer än en tredjedel av föräldrarna hemlighöll för sina barn att de köpt begagnad teknik, detta på grund av rädsla för att de skulle rynka på näsan åt att prylen inte var helt ny.

Smarttelefoner och surfplattor var de prylar som flest kunde tänka sig att köpa begagnade, detta följdes av spelkonsoler som Playstations och Xbox. En annan orsak till att föräldrar inte ville köpa nya prylar är oron att det ska gå sönder för snabbt, samt risken för att barnen skulle ändra uppfattning och inte längre vilja ha prylen.

I Sverige har årets julklapp har varit en teknikpryl de sju av åtta senaste åren. Det enda undantaget är 2011 då något otippat som en färdigpackad matkasse. utsägs Till i år hade många tippat den smarta högtalaren – men analysföretaget HUI Research, som utser årets julklapp, valde istället fleecetröjan.

Enligt HUI Research innebär julen en merförsäljning för handeln på 16 miljarder kronor. Utslaget på Sveriges befolkning innebär det en merförsäljning på cirka 1 600 kronor per person. Även Sveriges statskassa drygas ut i samband med julhandeln. Ungefär 25,1 miljarder kronor genererar handeln i skatteintäkter under december. Julhandeln väntas också medföra ökad sysselsättning med ungefär 15 000 extraanställda under årets sista månad.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer