4. Kanaltunneln - det sjunde underverket

2008-12-03 23:00  

Lagom till första advent för arton år sedan skakade engelska och franska tunnelborrare hand mitt under Engelska kanalen.

Det har varit en lång resa innan England och Frankrike fick sin första fasta förbindelse. Och då inte bara den fem mil långa tunneln, varav fyra under Engelska kanalen, utan även de mer än hundra år som förflutit sedan de första tunnelplanerna föddes.

Den 1 december 1990, exakt tre år efter byggstarten, inträffade det historiska ögonblicket. Engelsmannen Graham Fagg och fransmannen Philippe Cozette skakar hand fyrtio meter under Engelska kanalens vågskvalpet. Kanaltunneln var ett faktum. Några år senare, på försommaren 1994, började de första tågen rulla genom tunneln. Då hade bygget kostat motsvarande 120 miljarder kronor och tio arbetares liv.

Samma år gjorde det amerikanska civilingenjörsförbundet en lista över den moderna världens sju underverk. Där fanns Kanaltunneln med, vid sidan av bland annat Empire State Building i New York, Itaipudammen mellan Brasilien och Paraguay samt Deltaprojektet; de holländska skyddsvallarna mot översvämning.

Drygt femton miljoner personer färdas varje år genom Kannaltunneln, vilket är färre än enligt de ursprungliga prognoserna. Hälften av dem reste ombord på persontåget ”Eurostar” och hälften i egna fordon, lastade på biltåget ”Euro Shuttle”. Då räknas inte alla de flyktingar som försökt ta sig tunnelvägen till England i godsvagnar och på personvagnstak. Ett dussintal av dem har dött, då de hoppat ned från broar på tåg i full fart.

Redan 1802 presenterades de första skisserna på en tunnel. Vagnar, dragna av hästar, skulle stå för transporterna, och oljelampor skulle visa dem vägen genom tunneln. Mitt emellan England och Frankrike skulle byggas en ö för byte av hästar.

Visserligen blev det inget av planerna den gången, men drömmen levde vidare och mer eller mindre konkreta förslag poppade upp med några årtionden emellan. På 1880-talet borrades till och med två kilometer långa tunnlar genom kalkstenen från vardera sidan. Men engelsmännen blev byxis och lade ner arbetet efter något år, eftersom man befarade en fransk invasion genom tunneln. Först 1955, efter andra världskrigets tyska flygangrepp, insåg britterna att hotet från tunneln nog var överdrivet, och att det fanns andra, mer effektiva, sätt att invadera England.

Av Anders Wallerius

Se de tidigare luckorna i kalendern här.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt