Populärteknik

4. Kanaltunneln - det sjunde underverket

Lagom till första advent för arton år sedan skakade engelska och franska tunnelborrare hand mitt under Engelska kanalen.

Det har varit en lång resa innan England och Frankrike fick sin första fasta förbindelse. Och då inte bara den fem mil långa tunneln, varav fyra under Engelska kanalen, utan även de mer än hundra år som förflutit sedan de första tunnelplanerna föddes.

Den 1 december 1990, exakt tre år efter byggstarten, inträffade det historiska ögonblicket. Engelsmannen Graham Fagg och fransmannen Philippe Cozette skakar hand fyrtio meter under Engelska kanalens vågskvalpet. Kanaltunneln var ett faktum. Några år senare, på försommaren 1994, började de första tågen rulla genom tunneln. Då hade bygget kostat motsvarande 120 miljarder kronor och tio arbetares liv.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här