Elbilar

Polestar 2 uppgraderas – slår nu Tesla i räckvidd

Polestar 2. Foto: Polestar
Polestar 2. Foto: Polestar
Polestar 2. Foto: Polestar
Polestar 2. Foto: Polestar
Polestar 2. Foto: Polestar
Polestar 2. Foto: Polestar

Nya motorer, mer effekt och längre räckvidd. När Polestar 2 uppgraderas inför modellår 2024 har det hänt mycket. ”För vår del är det en förstärkning av vårt dna”, säger chassichefen Joakim Rydholm.

Publicerad

När Volvo i höstas avslöjade att deras elbilar XC40 och C40 skulle få bakhjulsdrift var det många som undrade hur det påverkar Polestar 2 som byggs på samma plattform. Nu avslöjar tillverkaren att även den gör samma förändring.

– Det kallas en facelift, och visst är det det. Men det är en otrolig förändring när man går från framhjulsdrift till bakhjulsdrift – det här har jag väntat på, säger Joakim Rydholm, chef för chassiutveckling på Polestar.

När årsmodell 2024 kommer har man gjort flertalet förändringar där drivlinan är den som är den största. Precis som för Volvo handlar det om de nya elmotorerna som koncernen tagit fram och som ersätter de från Siemens Valeo som man använt. Dock skiljer sig genomförandet något.

I den enmotoriga versionen, som nu blir bakhjulsdriven, får förare 200 eller 220 kW att leka med. Det är en ökning med upp till 50 kW och tillsammans med att vridmomentet skruvats upp rejält (490 Nm i stället för 330 Nm) – blir prestandan en helt annan. Ett tydligt exempel är att sprinten 0-100 km/h avklaras på 6,2 sekunder istället för 7,4 s.

– Jag är för effekt, ju mer desto bättre – för man vill ju alltid ha mer effekt och prestanda. Men det är mycket mer som har hänt. När vi sätter motorn bak får vi lite piggare framvagn. Vi får till en sportigare styrning och en mer ”agil” framaxel. Det vi har kämpat med hela tiden på Polestar 2 är att få bättre kommunikation och det har vi lyckats med här vilket lyfter körbarheten, säger chassichefen.

Bilen rundad över motorn

Att det är mer effekt, bättre acceleration och sportigare styrning är dock bara ena sidan av myntet, enligt Joakim Rydholm. När man ändå gjorde om drivningen modifierades även hela upphängningen.

– Vi har försökt runda av bilen och utöver att den ska få bättre köregenskaper ska den även ge mer komfort. Det är helt andra dämpare och vi har ändrat fjädringskonstanten, så fjädrarna är lite mjukare. Stötdämparna är även lite mer uppsläpade i lågfart, men tighta i mellan- och högfart. Vi har även ändrat bussningar och hjulvinklar. För här såg vi chansen att göra ett rejält omtag, säger han.

De nya motorerna gör även avtryck i den fyrhjulsdrivna versionen som får 310 kW och 740 Nm istället för 300 kW och 660 Nm. Dock får toppmodellen med prestandapaketet samma 350 kW som toppeffekt.

Effekthöjningarna är inte bara pappersexercis heller, det ska ge stora avtryck i hur bilen känns.

– Att ändra från fram- till bakhjulsdrift höjer körupplevelsen till en helt ny nivå. Den uppdaterade Polestar 2 är en än mer lekfull och smidig bil, med behållen känsla för kontroll samtidigt som den känns mer mogen med bättre komfort, säger Joakim Rydholm.

Polestar 2. Foto: Polestar

Utöver motorerna har även batterier och laddning fått sig en översyn. Long Range-versionerna får nu 82 kWh-batterier från CATL medan instegsbilen behåller 69 kWh-batterierna som nu kommer från LG Chem. En förändring är att det stora batteripacket går att snabbladda i upp till 205 kW medan det är 135 kW för det lilla.

Kombinerat med förbättrad styrning har batteriförändringarna givit markant förbättrad räckvidd i bilarna. Den dubbelmotoriga kan nu ta sig 592 km enligt WLTP, en förbättring med hela 105 km. Instegsbilen klarar 518 km och Long Range-versionen med större batteriet är räckviddskämpen med en officiell siffra på 635 km. Att jämföra med Tesla Model 3 som ligger på 491 – 602 km.

Samtliga versioner är beställningsbara där priset startar på 559 000 kronor och där toppmodellen nu har ett frånpris på 739 000 kronor.

Polestar 2. Foto: Polestar