Volvo: ”Klokt beslut att pausa – det går inte att låtsas som det regnar”

2020-05-25 11:33  
Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen Foto: Joakim Ståhl/SvD/TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. Vi tog beslutet att pausa verksamheten för att skydda företaget och våra medarbetare. Det var ett klokt beslut, skriver Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen, i en replik.

Replik på debattartikeln ”När blev det en konkurrensfördel att inte ha ingenjörer?”

Jag kan lugna dig, Anna Norinder. Volvokoncernen kommer även i fortsättningen att utveckla och leverera högteknologiska lösningar för transportbranschen.

Vi befinner oss mitt i ett av de största ingenjörsledda tekniksprången världen upplevt. Att ställa om transportsektorn till ett långsiktigt hållbart system är en av de viktigaste uppgifter vi någonsin haft och där vi de senaste åren kraftfullt har ökat våra investeringar.

Trots att Sverige bara utgör cirka 2 procent av vår marknad har vi förlagt över hälften av vår forskning och utveckling här. Det gör vi därför att svensk ingenjörskonst är av yppersta klass och därför att vi ser att vi gör stora framsteg i vår teknikomställning.

När det som ingen för bara några månader sedan kunde förutse eller önska hände, att en pandemi stängde ned land efter land, tog vi beslutet att snabbt skydda företaget och våra medarbetare genom att pausa verksamheten.

Det var ett klokt beslut. Pandemin har lett till ett kraftigt minskat orderintag och osäkerheten var (och är) mycket stor.

Oavsett hur stort företag du är, eller hur mycket du har i kassan, kan inget företag överleva i längden utan intäkter. Vi tror att efterfrågan på våra produkter och tjänster kommer att förbli på en betydligt lägre nivå under lång tid. Att i ett sådant läge låtsas som det regnar och inte göra allt för att skydda vårt viktiga uppdrag vore fel.

Vi är mycket tacksamma för riksdagens beslut gällande korttidspermittering. Det hjälper oss, och många andra svenska företag, att ta oss igenom den här krisen.

Reglerna kan användas på lite olika sätt av olika företag. Vi valde att stoppa nästan all verksamhet under sex veckor, men från och med den 4 maj har en stor andel av våra ingenjörer börjat arbeta på heltid igen och vi har också skrivit nya kontrakt med de konsulter som har specifik kompetens som vi behöver.

Med den osäkerhet om framtiden som råder kan vi inte återstarta allt vi gjorde innan krisen. Men bland det vi prioriterar är de projekt som leder mot ett långsiktigt hållbart transportsystem. Där ingår elektriska drivlinor, autonom körning och projekt där vi utnyttjar digitaliseringens alla möjligheter.

Vi är mitt uppe i ett stor teknikskifte och det krävs ingenjörer med kompetens inom en rad nya teknikområden. Vi har fått möjlighet att använda korttidspermitteringen som ett led i det kompetensskifte som krävs.

Alla våra anställda som är permitterade använder sin arbetstid till utbildning via virtuella kurser. En stor del sker genom Volvokoncernens eget universitet men vi använder också kurser på universitet och högskolor runt om i världen, bland andra Chalmers. Många av våra egna experter leder också kurser för sina kollegor.

Covid-19 pandemin påverkar oss alla, både privat och yrkesmässigt. Men en dag har vi tagit genom oss detta. Jag är övertygad om att Volvokoncernen, tack vare våra skickliga ingenjörer, även i fortsättningen kommer att vara ett av världens ledande företag i vår bransch.

Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen

Mer om: Debatt AB Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt