Opinion

Volvo går före lagen – den här gången

Susanna Baltscheffsky, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Jörgen Appelgren

Det var i mitten av 1980-talet och debatten kring utsläppen från bilar var intensiv.

Publicerad

Då handlade det om kolväten, svavel- och kväveoxider. Nya avgasregler var på gång, men motståndet från bilbranschen var stort. Volvo var inget undantag, trots att företaget hade konstruerat en världsledande lösning för att rena utsläppen: trevägskatalysatorn som styrs med lambdasond.

Redan 1976 levererades de första katalysatorförsedda Volvobilarna till Kalifornien, som hade fått nog av gulbrun smog som förmörkade himlen och gjorde luften svår att andas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här