Visst kan Sverige ha tågtrafik i världsklass

2012-12-12 10:11  
Mats Engström, chefredaktör.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. I morgon debatterar riksdagen trafikpolitiken. På väg till plenisalen kan ledamöterna stanna till och titta ut genom fönstren. Då ser de järnvägsbron in till Stockholms central, en av landets mest trafikerade tågsträckor.

Utsikten är vacker, inte minst när Stockholm är i vinterskrud. Att det snöar i Sverige är inte direkt någon upptäckt i Nobelprisklass. Ändå har vi upplevt tågkaos flera vintrar.

En av orsakerna är den oklara organisationen. Nu kommer riksdagen att kräva en översyn av hela järnvägssystemet. Ett enigt trafikutskott står bakom förslaget.

Beslutet är nödvändigt. Uppdelningen och konkurrensen på järnväg har skapat eviga bråk om vem som har ansvaret. Snöröjningen är ett sådant fall där tågbolagen, Trafikverket och fastighetsbolaget Jernhusen inte varit samordnade.

Samma sak gäller underhållet i övrigt. Alla skyller på alla när tågen inte går. Det räcker inte att regeringen satsar mer pengar. Ansvaret måste bli tydligare.

Ytterligare ett exempel är det nya signalsystemet ERTMS. Tågoperatörerna och Trafikverket bråkar om vem som ska betala utrustningen på loken, berättade Ny Teknik tidigare i höstas. Resultatet är minst två års försening för systemet på Södra stambanan.

Tågtrafiken har blivit ett sorgebarn. Ändå har Sverige en lång historia som framstående tågnation. Utbyggnaden av järnvägsnätet var ett prov på svenskt ingenjörskunnande.

Vår syskontidning Teknikhistoria berättade i nr 1/2012 om Rapidloken, som på sin tid var de starkaste i världen i förhållande till sin vikt. Tyristorstyrningen i Aseas RC-lok blev ett genombrott för ny teknik.

Är det omöjligt att göra det svenska järnvägssystemet till ett föredöme igen?

Knappast. Det tekniska kunnandet finns. Bombardier är ett världsledande företag i utvecklingen av nya tåg och signalsystem. Mindre företag är duktiga i sina nischer. Inför denna vinter sätter Trafikverket sitt hopp till nya snöröjningsmaskiner som SR 700 från Railcare.

Högskolorna bidrar med sin kunskap. Projektet Gröna tåget samlade forskare, myndigheter och företag i ett framgångsrikt arbete med ny teknik för höghastighetståg. Att klara snö var ett av kraven. Liknande arbete pågår nu inom projektet Gröna godståget.

Det som saknas är en politisk helhetssyn. Riksdagens krav på en utredning är ett steg på vägen, men regeringen borde ge tydliga besked redan före valet 2014.

Hur går det till exempel med den statliga styrningen av SJ? Avkastningskravet är orimligt högt.

Framgångsrika företag investerar långsiktigt. Det borde även SJ få möjlighet att göra genom ändrade lönsamhetsmål.

Trafikverket behöver få en starkare ställning. Nyskapande svensk teknik har ofta utvecklats tillsammans med offentliga beställare. Sådant samarbete kan bli svårare på avreglerade marknader utan en tydlig huvudman.

Regeringens miljardsatsningar på infrastruktur och underhåll räcker inte. Det behövs en samlad tågstrategi för tillförlitlighet och innovation.

Mats Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL