”Vi tar cyberhotet på största allvar”

2017-11-28 07:03  
Jens Strinsjö, affärsutvecklare Axis norra Europa. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. Vi är medvetna om att det finns kunder som lämnar sina kameror oskyddade men vi utbildar partners, kunder och installatörer och utvecklar hela tiden it-säkerheten, skriver Jens Strinsjö, Axis.

I ett debattinlägg i Ny Teknik den 22 november belyser it-säkerhetsanalytikern Leif Nixon ett problem som är högst aktuellt och relevant för vårt samhälle i dag. Cybersäkerhet är rankat som nummer två i regeringens lista över hotbilder för samhället.

Leif nämner i sin artikel att Axis kameror är lätta att hacka och vi vill bemöta detta genom att klargöra några saker. På Axis tar vi cyberhotet på stort allvar. På Axis huvudkontor i Lund arbetar ca 1000 personer med forskning och utveckling, och cybersäkerhet står högst upp på vår prioriteringslista. Det finns alltid en strävan att utvecklas inom det området.

Vi är samtidigt medvetna om att det finns kunder som lämnar sina kameror oskyddade genom att de inte har ändrat fabrikslösenordet. Sedan mer än ett år tillbaka måste våra kunder emellertid ändra lösenordet för att kunna använda kameran. I vårt utbildningsprogram för våra partners, det vill säga återförsäljare och installatörer, ingår dessutom en särskild modul om just cybersäkerhet. Denna kurs erbjuder vi även online för intresserade användare och allmänhet.

Man ska dock komma ihåg att kameran är en komponent i ett totalt säkerhetssystem, och vi rekommenderar alltid att professionella, utbildade installatörer sköter installation och konfiguration av våra produkter i syfte att minimera it-säkerhetsrisker.

Vi erbjuder också kunder som har behov av mindre och inte lika avancerade system att använda en speciellt utvecklad kameralösning. Lösningen består av en eller flera kameror och en applikation som tillhandahåller en krypterad åtkomst till bilderna. Kameran blir då inte exponerad mot internet, den har inga öppna portar och är därmed en säkrare lösning för en slutkund, exempelvis en mindre butik, som har behov av åtkomst på distans till kameran.

Vårt professionella molnerbjudande är en annan lösning som erbjuds i Sverige och denna lösning har alltid varit krypterad och utan öppna portar. Med det menar vi att det finns säkra lösningar på marknaden men att vi måste utbilda och hjälpa slutkunderna att välja rätt.

Precis som Leif Nixon skriver så finns det ett stort problem med att produkter, som till exempel en kamera, som kopplas upp på ett nätverk inte hittills har omfattats till den grad som behövs av diskussionerna om cybersäkerhet. Vi bygger en allt större mognad inom området och vårt främsta mål att lära oss mer varje dag, men också att dela med oss av våra kunskaper.

Den säkraste strategin i arbetet med att möta cyberhotet är samarbete. Alla har ett ansvar och kunskap är nyckeln till framgång.

Jens Strinsjö, affärsutvecklare Axis norra Europa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt