Opinion

Vi måste utveckla för hållbarhet

Tar inte Volvo PV och Saab fram nya lösningar genast kanske det blir Apple och Sony som i framtiden levererar de bilar kunderna vill ha, skriver Pär Holmgren, meteorolog och Per Ribbing, vd på Swedetrack System.

Publicerad

Får vi bidra med något grundläggande till debatten om bilbranschens framtid i Sverige? Vi föreslår att bilbolagen börjar planera från ett tänkt läge i framtiden då man har lyckats, och därifrån ser bakåt i tiden till i?dag och väljer bland de olika lösningar som finns, så kallad backcasting. Det är smart och långsiktigt strategiskt. Man kan väl inte ens prata om "strategi" innan man först bestämt sig vart man vill komma? Att som i?dag välja mellan pest-eller-kolera (ivrigt påhejat av media) riskerar att leda till att man blir just så sjuk som man inte alls vill bli.

Ta till exempel rubriken i Ny Teknik om motorn som kan rädda miljön. Säg att den skulle bli dubbelt så energieffektiv som motorerna i dagens fossilbilar. Om man då dubblar antalet körda mil per år i världen, vilket inte är osannolikt med stigande befolkning och höjd levnadsstandard i bland annat Indien och Kina, så har man ju inte räddat världen ett smack!

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här