Peter Larsson, samhällspolitisk direktör Sveriges Ingenjörer Foto: Sveriges Ingenjörer
REPLIK. Synen på dem som ska stå för teknikutveckling måste utvecklas. Arbetsgivarnas synsätt är för snävt och bidrar till svårighet att rekrytera, skriver Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer.
I sin artikel ”Högskolan måste rusta för digitalt arbetsliv” (Ny Teknik 21/3) argumenterar professor Gunnar Karlsson på ett mycket bra sätt för behovet av kontinuerlig kompetensutveckling. Kompetens som inte uppgraderas och uppdateras blir till slut irrelevant.
Jag vill gå ett steg vidare. I många fall handlar det till och med om rena ”kompetensskiften”. Detta var högaktuellt förra året då Sony och Ericsson varslade 4 000 medarbetare. Våra lärosäten måste få en roll i detta livslånga lärande. En ökad inblandning av yrkeserfarna personer bland unga studenter vore dessutom en extra bonus för utbildningens kvalitet.