Opinion

”Vi är inte tillräckligt många för höghastighetståg”

Marknadsandel för tåg. av tåg- och flygmarknaden, beroende på restid. Grafik: Jonas Askergren (Klicka för större grafik)

REPLIK. Det måste finnas tillräckligt många passagerare som betalar för att färdas med höghastighetstågen. Det gör det inte i Sverige. Ambitionen med höghastighetsjärnväg är för hög, 250 km/t räcker bra, skriver Lars-Erik Borg, Arbetsgruppen för Moderna Transporter.

De tre undertecknarna av debattartikeln ”Höghastighetståg kan ersätta flyget”, nämner massor av siffror, men ingenting om kostnaderna.

Den första höghastighetsbanan i Europa går mellan Paris och Lyon. Fågelvägen är den 400 km, ungefär som Stockholm - Göteborg. Bara Paris har fler innevånare än hela Sverige, Lyon är något mindre än Stockholm.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här