Opinion

”Vätgasen är värd en offensiv satsning”

Mattias Bäckström Johansson är energipolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.

DEBATT. Vi vill satsa 100 miljoner kronor årligen på att lyfta vätgastekniken i Sverige. Fler pilotanläggningar och en vidareutveckling av tekniken kan göra vätgasdrift möjlig för såväl lättare som tyngre vätgasfordon, skriver Mattias Bäckström Johansson (SD).

Vätgas och bränsleceller har hittills mest kommit till användning i industrin, men börjar nu bli allt vanligare som fordonsbränsle. Bränsleceller kan även ersätta dieseldrivna elgeneratorer, som används som reservkraft på sjukhus, i serverhallar och liknande. En fördel gentemot diesel är att vätgas kan lagras i princip hur länge som helst. En annan av vätgasens stora fördelar är att dess enda utsläpp är rent vatten.

Vätgas kan utvinnas ur exempelvis förnybara energikällor eller ur den i stort sett koldioxidfria och stabila kärnkraften. Vätgas och bränsleceller har potential att ge människor, världen över, bättre livsförutsättningar, samtidigt som naturens resurser tas tillvara på ett mer effektivt sätt och det ekologiska fotavtrycket per capita minskar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här