Opinion

Värna svensk mobilkompetens

Pang Das och  Youngmans köp av Saab Automobile är långt ifrån klart, och GM:s ekonomiska intressen och kinesiska myndigheter kan fortfarande sätta käppar i hjulet.

Publicerad

Saab lär ytterligare ett tag producera mer trycksvärta i tidningstryckerierna, än bilar i fabriken.

De som tar för givet att Saab är räddat åt Trollhättan glömmer att Pang Da i första hand är en regional säljorganisation och att Youngmans erfarenhet av bilutveckling är närmast noll. Ingen av dem har tidigare visat intresse för att bygga upp en internationell biltillverkning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här