Värna svensk mobilkompetens

2011-11-01 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Pang Das och  Youngmans köp av Saab Automobile är långt ifrån klart, och GM:s ekonomiska intressen och kinesiska myndigheter kan fortfarande sätta käppar i hjulet.

Saab lär ytterligare ett tag producera mer trycksvärta i tidningstryckerierna, än bilar i fabriken.

De som tar för givet att Saab är räddat åt Trollhättan glömmer att Pang Da i första hand är en regional säljorganisation och att Youngmans erfarenhet av bilutveckling är närmast noll. Ingen av dem har tidigare visat intresse för att bygga upp en internationell biltillverkning.

Om nu Saab-köpet går igenom ska man inte bli förvånad om kineserna redan efter något år lägger ner tillverkningen i Trollhättan. Och då lär även utvecklingen av nya modeller flyttas till Kina.

Det går inte att jämföra med Geelys köp av Volvo. Geely ville inte bara ­sälja ytterligare ett bilmärke i Kina.

I stället siktar företaget på att bli en internationell tillverkare i klass med Toyota och Volkswagen, vilket kräver både utveckling och tillverkning i Europa.

I skuggan av Saabaffären offentliggjordes i förra veckan en betydligt större affär, nämligen Sonys köp av Ericssons hälft i Sony Ericsson. Det är ett logiskt steg. Men det är ett steg som kan få allvarliga följder för tusentals ingenjörer i Lund och även regionens roll som centrum för utveckling av tjänster och teknik för mobil­telefoner.

Nu lär knappast Sony avveckla Lund i brådrasket. Dels för att man fortfarande behöver kompetensen och dels för att Ericsson med allra största sannolikhet har försäkrat sig mot en nedläggning i närtid.

Men på sikt är frågan om Sony är beredd att behålla utvecklingen i ett – ur japansk synvinkel – så avlägset och perifert land som Sverige.

Frågan är också om företaget över huvud taget kommer att överleva som mobiltillverkare. Sony Ericsson har under senare år hamnat i bakvattnet av betydligt större spelare, som Samsung och Apple.

Då är det viktigt att såväl näringsliv som högskolor och myndigheter tar ansvar för mobil­klustret som vuxit upp kring Lunds tekniska högskola.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt