Opinion

”Vänta med signalsystemet tills det är stabilt”

Björn Westerberg, vd, Branschföreningen Tågoperatörerna.
Foto: Pixabay
Gustaf Engstrand, policyrådgivare, Branschföreningen Tågoperatörerna.

REPLIK. Järnvägens säkerhet ökar inte med signalsystemet ERTMS. Inte heller kapaciteten – snarare kommer färre tåg per timme att kunna trafikera de redan överbelastade spåren, skriver Tågoperatörerna.

Vi är helt överens om att tillgängligheten på järnvägen behöver förbättras. Vi har dock en annan uppfattning än Bombardier om hur man bäst gör det och hur det kan ske till lägsta kostnad.

Efter 25 års utvecklingsarbete, numera styrt av EU:s järnvägsbyrå ERA, har signalsystemet, ERTMS ,fortfarande inte nått målet om ett gemensamt system. Det fanns 2015 ett 50-tal icke samkörbara ERTMS-versioner i EU enligt ERAs chef Joseph Doppelbauer. Eftersom det saknats ekonomiska mål har kostnadskontroll och lönsamhet uteblivit. I Sverige kostar de nya ERTMS-systemen på loken 3,5 - 9 miljoner kr. Det gamla ATC-systemet kostar ca 0,5 miljoner kronor per lok.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här