Välkommen till teknikåret 2012

2012-01-17 23:00  
Håkan Abrahamson, t f redaktionschef.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

En ny chefredaktör har utsetts för Ny Teknik. Han heter Mats Engström och börjar sitt nya arbete den 6 mars. Välkommen Mats.

En presentation av Mats Engström finns i intervjun intill.

I väntan på att Mats tillträder svarar undertecknad för produktionen av tidningen. Norbert Andersson, som var tillförordnad chefredaktör under större delen av förra året, är sedan årsskiftet förlagsredaktör vid Talentum Sweden, förlaget som ger ut Ny Teknik, Affärsvärlden, Teknikhistoria, Arbetarskydd och Lag & Avtal.

I veckans nummer av Ny Teknik uppmärksammar vi att försäljningen av etanolbilar minskar kraftigt. Orsaken är ändrade skatteregler. Den tidigare rabatten på förmånsvärdet för tjänstebilar försvann från årsskiftet, och med vetskap om detta har bilköparna i stället valt att skaffa dieseldrivna bilar. Visserligen är dieselmotorn snål, men dieseloljan är trots allt ­fossil.

Uppenbarligen är det inte omtanken om miljön som har fått bilköpare att välja fordon som kan tankas med förnybart bränsle – plånboken avgör valet av motortyp.

På annan plats i tidningen granskar vi hur stort intresset från industriföretagen verkligen är när det gäller att locka ungdomar att välja teknik­utbildning och senare ett jobb i industrin.

Endast hälften av de tillfrågade företagen valde att svara på vår enkät, vilket bara det är nedslående. De 25 företag som svarade har tillsammans 160 000 anställda, men de tar bara emot mindre än tusen praoelever om året.

Vill näringslivet locka ungdomar till industrijobb så är det hög tid att börja jobba på den egna attityden.

Striden mellan militär och vindkraftsentusiaster rasar vidare på debattsidorna, där företrädare för svensk vindenergi ställer frågan vilket Sverige som Försvaret ska försvara? En modernt Sverige, som likt andra länder bygger ut vindkraften. Eller ett land som ser ut som Sverige gjorde förr ­i tiden.

Och så uppmärksammar vi att en epok går i graven. I 30 års tid har vi kunnat hitta namnet Ericsson på mobiltelefoner, de senaste tio åren ihop med Sony. Men nu fasar Ericsson ut sitt engagemang från dessa produkter. I förra veckan kom den första Xperiamobilen som saknade ­Ericssons ­logotyp.

Håkan Abrahamson

Mer om: Chefredaktör

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt