Opinion

Tvivel på Saabs överlevnad

I förra veckan skrevs ett nytt kapitel i historien om Saab. Den lilla biltillverkaren från Trollhättan fick en ny ägare: en liten förlusttyngd sportbilstillverkare från Nederländerna. En ägare utan eget kapital och utan någon som helst industriell erfarenhet av biltillverkning.

Publicerad

Saabs anställda har varit med om en nära döden-upplevelse och det är något av ett mirakel att Saab lever vidare. Ett hundratal bilar per dag rullar det faktiskt av bandet i Trollhättan. Några är till och med av den nya modellen 9-5. Visserligen en förserie till den riktiga produktionen, men i alla fall.

Saab lever. Men företaget är långtifrån räddat. Och jag tror inte Victor Muller är den frälsare som Saab behöver. Just nu är han det enda alternativ som står till buds. För folket i Trollhättan gäller bara en sak: att gilla läget. Alternativet till Spyker Cars är likvidation. Därför förstår jag fullt ut den entusiasm och glädje som personalen visade nya ägaren Victor Muller och vd Jan Åke Jonsson, när de återvände i triumf från Stockholm till Trollhättan med ett påskrivet avtal med GM - numera Saabs största underleverantör.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här