Tvärnit för Volvo Personvagnar

2008-11-11 23:00  
Lars Nilsson

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

55 000 kronor. Så mycket förlorar Volvo på varje tillverkad bil.

I förra veckan presenterade Volvo sin rapport för tredje kvartalet. Det är en rysare. Samtidigt som Volvo panikbromsar i produktionen fortsätter förlusterna att accelerera. Första halvåret gick Volvo back med sammanlagt 1,6 miljarder kronor. Under enbart tredje kvartalet var förlusterna 3,6 miljarder.

Och det finns absolut inget som talar för att det fjärde kvartalet ska bli bättre. Tvärtom. Bilförsäljningen i hela världen fortsätter att rasa.

Volvos kris förvärras av att ägaren Ford blöder. Ingen hjälpande hand kommer att sträckas ut från Detroit till Göteborg. De tre stora – Ford, GM och Chrysler - har fullt upp med att rädda sig själva.

Nyvalde presidenten, Barack Obama, har förutom en finanskris, en bolånekris också fått en akut kris i bilindustrin att ta hand om.

Det här situationen hade ingen räknat med när Volvo 1999 såldes till Ford. Då talades det om den industriella logiken och fördelarna av att ingå i en global jätte. Framtiden skulle säkras

Sanningen är att både Volvo och Saab idag har svaga ägare som kämpar för sin egen överlevnad. I USA handlar det om kanske tre miljoner jobb, i Sverige drygt hundra tusen. Bara som en jämförelse.

Det vi nu ser är den värsta krisen i svensk fordonsindustri. Någonsin.

Egentligen är det två kriser: en för personbilar och en för lastbilar. Scania och Volvo är väl rustade för framtiden. Finanskrisen och en begynnande lågkonjunktur bromsar efterfrågan på lastbilar.

Men som Scanias vd, Leif Östling, utryckt sig: ”Vart sjunde eller åttonde år kommer det en kris. Som industrialist vänjer man sig vid att det tidvis kommer lite skit i röret”.

Det verkligt allvarliga i den här krisen är att kunskap och kompetens i hela det svenska fordonsklustret är hotad. Tillverkare, underleverantörer, konsulter och forskare. Allt hänger ihop. Och här finns en kritisk massa. Vad som kan hända med den bör nog hela Tekniksverige och regeringen fundera över.

* * *

För ett år sedan gjorde vi enkät bland 25 svenska storföretag för att undersöka behovet av ingenjörer. Då trodde alla på högtryck. Nästan 7000 ingenjörer behövde rekryteras det här året.

I veckas nummer har vi upprepat enkäten. Det enda som med säkerhet kan sägas om resultatet är att osäkerheten om år 2009 är enorm. Bara fyra av 25 vågar överhuvudtaget lämna en prognos. De flesta kan inte bedöma rekryteringsbehovet för nästa år.

Tekniksverige håller andan, väntar och ser vad som händer innan det blir nyanställningar.

Lars Nilsson

Mer om: Volvo Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt