Två trådar för miljön

2010-05-31 14:27  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Elbilar och hybridbilar är idag som ett självspelande piano. Alla biltillverkare tävlar om att vara först, bäst och vackrast med den tekniken.

Trådbussar och trådlastbilar har ännu inte nått samma piano. Tänk att kunna utnyttja befintliga vägnät och med två trådar i luften göra ett slag för miljön och minska oljeberoendet. Våra politiker slåss idag om väljarnas intresse kring höghastighetståg och ökad kollektiv trafik, etc. men ingen sätter sig ner och betraktar ett system med elledningar på ett antal befintliga gator och motorvägar samt dess fördelar.

Problemet kanske är att insikten om hur enkelt och billigt det är saknas samt hur snabbt det går att bygga internationellt standardiserade elledningar ovanför gator och en motorvägsfil.

När skall den insikten infinna sig? Den tunga fordonsindustrin fokuserar på att ersätta det fossila bränslet med förnybart och fortsätter att använda drivlinor med dålig verkningsgrad. Varför det kan man fråga sig? Vid teknikskiften har alltid den befintliga utmanade tekniken fortsatt att fila på förbättringar i form av att med någon procent förbättra verkningsgraden trots att ett teknikskifte av drivlinan i ett språng kan förändra verkningsgraden med 10-faldiga procent. Historien visar många exempel på sådant beteende tills katastrofen tar vid. Ett fall, förutom Facitkrisen, som intresserat mig var när kylskåpet kom med egentillverkad is och slog i ett slag ut industrin med sågad naturis från frusna sjöar och älvar.

Sverige har unika förutsättningar för att kommersialisera trådlastbilar. Ledande storföretag med global marknad bedöms kunna samarbeta kring fordon, elkraft, elproduktion och telekommunikation. Genom att ta initiativ och leda utvecklingen av elektriska vägsystem kan svensk industri nå en konkurrensfördel när andra länder bygger om sina transportsystem. Sverige kan bli ledande inom området vilket kan leda till en ny basindustri och avsevärda exportintäkter. När investeringen för infrastrukturen är gjord så är driftkalkylen för trådlastfordonen fördelaktig och kan ytterligare förstärkas genom sk elvägscertifikat liknande elcertifikaten som redan finns idag. Detta bedöms kunna sänka transportkostnaderna och öka intresset att investera i trådlastbilar

Ämnet/tekniken trådlastbilar finns väl dokumenterat på www.elvag.se

 

Harry Frank Professor Mälardalens Högskola

Per Ranch Projektledare Grontmij

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt