Opinion

”Tunga transporter måste bli ännu tyngre”

Under en treårsperiod med start från början av 2009 testkör Volvo fordonet "ETT", En Trave Till, i Norrbotten. Fordonet består av en konventionell virkesbil, dolly, link och trailer. Det är 30 meter långt, har en bruttovikt på 90 ton och kan lasta 50 procent mer än traditionella virkesfordon. Foto: Volvo
Peter Karlsten, CTO AB Volvo och VD Volvo Powertrain Foto: Volvo Powetrain
Malin Persson, VD Volvo Technology Foto: Volvo Technology
Torbjörn Holmström, VD Volvo 3P Foto: Volvo 3P

DEBATT. Med längre och tyngre fordon kan vi minska bränsleförbrukningen och utsläppen med minst 30 procent. Men det kräver att begränsningarna inom EU hävs, skriver Malin Persson, VD Volvo Technology, Peter Karlsten, CTO AB Volvo och VD Volvo Powertrain och Torbjörn Holmström, VD Volvo 3P.

Tunga transporter av gods är långt ifrån så energieffektiva som de kan och borde vara. Vår egen forskning visar att man med relativt enkla medel signifikant kan minska transporternas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med så mycket som 30 procent eller mer.

För att det ska bli möjligt måste godstransporter som är både längre och tyngre än i dag tillåtas i hela Europa, och vi vill se att Sverige och de nordiska länderna driver frågan i EU när Danmark tar över ordförandeklubban vid årsskiftet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här