Opinion

”Tre utmaningar – så kan Europa klara sin egen försörjning av batterier”

#4.Foto: Volkswagen Foto: Volkswagen

DEBATT. Europa behöver elbilsbatterier för att klara omställningen av fordonsflottan. Tre viktiga utmaningar behöver klaras av, skriver Bo Normark på EIT Innoenergy.

Efter decennier av asiatisk dominans inom batteritillverkning har nu den europeiska batterisektorn börjat vakna till liv. Men flera utmaningar kvarstår för att Europa ska kunna bli självförsörjande på batteriproduktion, såsom bristfällig återvinning, brokiga standarder för laddinfrastruktur och en än så länge låg grad av mineralförsörjning.

Batterier kommer att vara helt centrala för Europas aggressiva planer för att ställa om till ren energi, och en vital komponent för kontinentens strategiskt viktiga fordonsindustri när vi nu lämnar förbränningsmotorerna. Genom att etablera batteriproduktion i Europa kan vi öka leveranssäkerheten och skapa nya arbetsplatser. Men det ger även andra fördelar, som närmare kontroll över miljöfaktorer, sociala förhållanden och bolagsstyrning (så kallade ESG-faktorer) genom hela leverantörskedjan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här