Opinion

”Trafikledningen ett större orosmoment”

REPLIK Det är sant att införandet av ERTMS stundtals har präglats av brister men numera fungerar systemet bra. Ett långt större orosmoment är tekniksatsningen att på mycket kort tid byta ut all tågtrafikledning. Ett miljardprojekt som framstår som mycket riskfyllt för järnvägens tillförlitlighet, skriver Klas Wåhlberg, vd Bombardier och Thomas Bimer på Bombardier.

I en debattartikel den 25 juni varnar författarna för konsekvenserna av installationen av det nya europeiska signalsystemet ERTMS på Malmbanan och Södra stambanan.

Vi håller helt med om att det svenska järnvägssystemet i dag är så skört och så belastat att stora investeringar enbart bör ske med realistiska tidsplaner och väl beprövad teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här