Opinion

”Temperament finns kvar i en autonom värld”

Kalle Anrell, Ny Tekniks t f chefredaktör.

LEDARE. Mjukt eller spänstigt i körstilen? När de självkörande bilarna nått så långt att de även styr i komplicerade miljöer kommer antalet ”förarstilar”att minska, skriver Ny Tekniks t f chefredaktör i sin ledare.

Föraren är central i bilen. Oavsett hur smarta system ingenjörerna har skapat för att stötta föraren kommer man inte runt att föraren bestämmer hur bilen tar sig fram i trafiken. Snabbt, säkert eller försiktigt. Varje förare har sitt eget sätt att lösa de situationer som uppstår i trafiken.

När de självkörande bilarna om några år nått så långt i sin utveckling att de styr även i komplicerade miljöer med många inblandade kommer det visa sig att antalet ”förarstilar” minskar.

Men det kommer fortsatt att vara så att bilar från olika bilmärken kommer att bete sig olika. Säkerhet kommer alla tillverkare att lösa, men upplevelsen av att åka i bilen kommer att variera.

En första indikation på detta fick vår reporter Johan Kristensson när han besökte BMW och Audi i Tyskland och fick åka med de mest avancerade bilar som tillverkarna nu ville visa upp.

Ingenjörerna hos de tyska tillverkarna har skapat olika temperament för de självkörande funktionerna, där Audi satsat mer på mjukhet medan BMW tror på spänstighet. Vilket som Johan Kristensson uppskattade mest kan du läsa om i hans recension.

Dessförinnan bör du läsa om hur de största tyska tillverkarna jobbar för att få fram nya självkörande bilar.

Den här våren har vi haft en tävling där vi frågat efter era bästa robotidéer. Sex finalister är färdiga och det är ni, våra läsare, som har röstat och avgjort vem som vinner.

Jordbruket är en bransch som är inne i en digitaliseringsprocess. Nu ökar Tyskland takten och vill se till att resten av Europa följer med. Läs mer om hur telekomnäten spelar en nyckelroll i utvecklingen här.