Opinion

”Teknikskiftet hotas när kompetensen går i pension”

Ett program för järnvägsforskning och en grupp som ser över kompetensförsörjningen är två av förslagen från debattörerna. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Björn Westerberg, vd Branschföreningen Tågoperatörerna.
Pia Lagerlöf, generalsekreterare Swedtrain.
Stefan Östlund, professor Kungliga Tekniska Högskolan.
Staffan Håkanson, vice ordförande Swedtrain.

DEBATT. Samtidigt med satsningar på ny höghastighetsbana går många av dagens anställda i pension. Ska investeringarna i ny infrastruktur lyckas krävs satsning på järnvägsforskning och ökad kompetens, skriver Björn Westerberg, Tågoperatörerna, Pia Lagerlöf och Staffan Håkanson, Swedtrain, samt Stefan Östlund, KTH.

Dagens forsknings- och utbildningsresurser är otillräckliga i förhållande till de politiska ambitionerna om järnvägens potential och framtid. En förutsättning för att svensk exportindustri ska vara konkurrenskraftig är att det finns en vilja att satsa på järnvägsforskning. Därtill måste vi säkerställa tillgången till rätt utbildning och kompetens då branschen står inför ett generationsskifte där många av dagens anställda snart går i pension samtidigt som helt nya tekniker och innovationer ska användas i verksamheterna och ute på spåren.

På transportområdet råder en stor politisk enighet att investera i såväl befintlig järnvägsinfrastruktur som ett höghastighetsjärnvägsnät för framtiden. En ökad satsning på järnvägen gör det möjligt att nå både näringspolitiska mål om ökad tillväxt och sysselsättning och transportpolitiska mål som begränsad klimatpåverkan och ett fossilbränsleoberoende transportsystem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här