Opinion

”Teknikämnet tynar bort i skolan”

STOCKHOLM 2012-10-16 På Tegelhagens skola i Sollentuna används datorer och surfplattor naturligt i lek och undervisning. Foto: Annika af Klercker/TT
Eva-Lis Sirén, förbundsordförande Lärarförbundet. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

DEBATT. Den student som väljer mellan att gå en tekniklärarutbildning eller att gå på teknisk högskola är räknekunnig. De förstår snabbt vad valet innebär för livsinkomsten. Det är dags att betala vad det kostar, skriver Eva-Lis Sirén, förbundsordförande Lärarförbundet.

Teknikämnet har haft svårt att finna sin plats i skolan. Det infördes förhållandevis sent som ett eget ämne i samband med den nya läroplanen 1980. Sedan dess har det kämpat med att finna sin egen identitet och hävda sin särart i skolan. Nu för ämnet en tynande tillvaro i skolan.

Enligt Skolverket är det bara sju procent av tekniklärarna i årskurs 7-9 som har tillräcklig utbildning i ämnet och 70 procent av dem saknar helt teknikutbildning. Vi kan alltså se en situation framför oss där det finns någon enstaka utbildad tekniklärare på en vanlig högstadieskola och på många kan det helt saknas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här