Tågkaos kan fixas med tekniska lösningar

2014-06-10 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Rälsbrott, nedrivna kontaktledningar, signalfel, tågkö, växelfel, elfel, brand i ett ställverk, åsknedslag.

Resenärer har fått utöka sitt ordförråd för att förstå varför farten plötsligt saktar in och tåget krypkör för att till slut stanna.

Min känsla är att tågtrafiken har gått osedvanligt dåligt de senaste veckorna. Men förmodligen var problemen lika stora för säg ett halvår sedan, och ett tag dessförinnan också.

Och man blir inte riktigt klok på orsaken. Regeringen skyller på tidigare socialdemokratiska regeringar. Tågoperatören skyller på den som är ansvarig för spårunderhållet. Ansvariga som blir ombedda att uttala sig pekar på att just de har gjort stora satsningar på att få ordning på tågtrafiken i Sverige.

Inte ens de som borde veta kan förklara. När riksdagens trafikutskott frågade ut Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm förra veckan, så sa han att det saknas sex miljarder kronor i budgeten till tågunderhåll. Eller så sa han inte det. Den moderate utskottsmedlemmen och den socialdemokratiske ger helt olika svar, när de får frågan av Svenska Dagbladet.

För oss resenärer är frågan om tåget är ett pålitligt transportmedel inte så komplicerad: Tåg i tid = bra. Försenade tåg = dåligt. Mycket försenade tåg = mycket dåligt. Inställda tåg = värdelöst.

Trots att tågeländet diskuteras så ofta, är det förvånansvärt sällan som tekniska lösningar lyfts fram. Men behovet verkar vara stort. I Ny Teknik nummer 11 berättade vi att trafikledarna fortfarande använder papper, penna och linjal för att planera om rutten för försenade tåg. En datorisering är på gång, men har alltså år 2014 inte nått tågtrafikledningen.

I veckans Ny Teknik skriver vår reporter Sara Peterssohn på sidan 8 om hur Green Cargo har minskat risken för problem med nedrivna kontaktledningar genom noggrann och målmedveten teknikupphandling.

Trafikverket har nyss levererat en rapport till regeringen om hur man ska arbeta med innovationsupphandlingar.

Det verkar vara en bra idé. Förhoppningsvis kan vi åter få uppleva att tåget går som – tja, tåget.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt