Tack för konkurrensen, Metro

2011-02-22 23:00  
T f chefredaktör Jan Huss.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

I veckan som gick vann vi ett tidningskrig - tidningen Metro Teknik läggs ned efter fyra års etableringsansträngningar. Segern saknar färg och känns tom.

<p></p> <p>Jag har alltid upplevt förlustens bitterhet som en mycket starkare smak än segerns sötma. Risken att förlora är för mig en större drivkraft än möjligheten att vinna. Och med en tekniktidning mindre i landet är vi alla förlorare.</p> <p>Metro Teknik fick oss på Ny Teknik att anstränga oss hårdare. Att bli publikare och tillgängligare. Det är ett vågspel att öka tillgängligheten med fler bilder och rakare rubriker. Ett vågspel, eftersom tillgänglighet och trovärdighet är kommunicerande kärl i sådana här sammanhang. </p> <p>Metro Teknik var inspirerande tillgänglig och lyckades med balansakten. Det var en schyst tidning, men tyvärr uteblev annons-intäkterna och sagan blev all.</p> <p>Men vi blev bättre. Och vår trovärdighet tilllåter oss att skriva om företeelser som ännu inte hunnit bli vetenskapligt belagda, som kanske aldrig blir det men som är inspirerande och intressant läsning.</p> <p>Ny Teknik och tidningen Affärsvärldens jakt på Sveriges 33 hetaste nystartsföretag är i allra högsta grad inspirerande att följa. I måndags avslutades nominerings-perioden. Då hade långt över 200 nya vassa företag anmält sig. De närmaste två veckorna kommer vi att väga deras idéer mot varandra. Årets lista kommer att bli makalös.</p>

Mer om: Inledare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt