Opinion

”Ta hjälp av medborgarna för bättre digitala tjänster”

DEBATT. För att lyckas med digitaliseringen av offentlig sektor krävs ett nytt förhållningssätt, både till hur man bygger en digital organisation och till rekrytering av spetskompetens, skriver företrädare för Business Design Studio.

Kraven på offentlig sektor ökar i en tid då endast 20 procent av Sveriges medborgare upplever att den offentliga sektorn möter deras digitala behov, enligt Sifo 2016.

I vår egen årliga digitala mognadsstudie för svenska verksamheter fokuserade vi 2016 på offentlig sektor. Över 80 procent av de tillfrågade cheferna för digitala initiativ säger att digitalisering är en viktig del av deras övergripande strategi. Samtidigt uppger flera att det blir svårare att driva digitala program och förändringsprojekt. I studien säger två tredjedelar att de har svårt att attrahera och behålla digitala talanger.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här