”Svindyr elbilsladdning räddas inte av fågelkvitter”

2016-07-04 10:12  
Per Rosengren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

SLUTREPLIK. Med Göteborg Energis snabbladdning kostar det 110 kr/mil att vara miljövänlig. Skippa syntetiskt fågelkvitter och presentera en tidsplan för när de 260 stolparna med normalladdning kan vara på plats, skriver Per Rosengren.

I en replik på min debattartikel om laddinfrastruktur i Göteborg skriver Alexander Sjöberg, Stefan Hellberg och Anna Honnér: ”Göteborgs Stad vill prioritera att investera rätt, inte bara springa fort”. Jag var och lyssnade den 22 juni då Göteborg Energi (helägt av Göteborgs Stad) presenterade ”Sveriges snyggaste snabbladdare”. Dessa laddare spelar dessutom fågelkvitter när man ska ladda sin bil.

Göteborgs Stad har en plan, 14 snygga snabbladdare etableras under sommaren och det planeras för 260 laddstolpar (520 laddpunkter) för normalladdning fram till 2018.

Det tar ca 2,5 timme att ladda Volvos senaste XC90 Plug-in Hybrid i en av de 14 snygga snabbladdarna, priset kommer att vara tre kronor per minut. En fulladdad XC90 har en räckvidd på ca 40 km vid ren eldrift. Med Göteborg Energis prissättning kostar det alltså 450 kronor att köra 40 kilometer miljövänligt i Göteborg med en närproducerad bil, cirka 110 kronor/mil!

Med Göteborg Energis prissättning kostar det 450 kronor att köra 40 kilometer miljövänligt i Göteborg

Konkret innebär detta att en Volvoägare, besökare eller kommuninvånare, inte upplever någon förbättring av laddinfrastrukturen förrän de övriga 260 laddstolparna börjar bli tillgängliga.

Installationen av de 260 nya laddstolparna ska starta efter sommaren. Enligt en anställd vid Göteborg Energi skulle dessa laddstolpar troligen komma först under 2017. Pressansvarig vid Göteborg Energi säger att laddstolparna skall sättas upp i samarbete med kunder men att det ännu ej är klart vilka det blir eller var laddstolparna skall stå.

När får vi veta vilka parkeringsanläggningar det är som kommer att erbjuda boendeladdning?

Ska man räkna med att de sätts i drift vid utgången av 2018 eller finns det några milstolpar längs vägen till 2018, ett visst antal etablerade laddstolpar vid vissa datum?

På informationsmötet, där även kommunstyrelsens ordförande medverkade, pratades det om hur Göteborg ligger i framkant när det gäller elektrifiering av fordonsflottan, att målet är att Göteborg skall vara en stad som sticker ut som en av de främsta till och med globalt. Stora ord! Är det rimligt att tro att en etablering av 260 laddstolpar fram till och med år 2018 gör att Göteborg kommer att sticka ut i positiv bemärkelse?

I Göteborgs Stads replik nämns bara att det är först på senare år som elbilsintroduktionen tagit fart men inget om varför Göteborg har kommit så långt efter andra kommuner. Inget nämns om att man nu dragit lärdom av sina misstag och nu säkrar upp för en möjlig felprognostisering av efterfrågan.

”Göteborgs Stad vill prioritera att investera rätt, inte bara springa fort.” Jag tycker inte Göteborgs Stad springer fort och jag är inte övertygad om att en investering i ögongodis och syntetiskt fågelkvitter är rätt prioriterat när vi har en väldigt eftersatt laddinfrastruktur som snabbt behöver byggas ut.

Per Rosengren, M.Sc. och ”ofrivillig miljöbov”

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt