Sverige lockar med kompetens – trots allt

2015-04-29 07:31  
Ny Tekniks chefsredaktör Susanna Baltscheffsky.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. När kunskapsintensiva branscher går igenom en förändring måste antalet anställda ofta skäras ned. Vanligtvis brukar det kompenseras av att antalet sysselsatta i andra avancerade branscher ökar.

Men i Sverige syns inte den ökningen. Det visade forskarna Pontus Braunerhielm och Johan Eklund med siffror från it-, telekom- och life science-sektorerna på Svenska Dagbladets debattsida i söndags.

Mellan 2001 och 2011 har antalet sysselsatta inom de tre olika sektorerna i Sverige minskat med 30 till 50 procent. I andra europeiska länder har antalet anställda ökat under samma period.

Forskarnas slutsats är att Sveriges försprång inom tekniskt avancerad produktion har blivit svagare. De är oroliga för att den svenska kompetensnivån inte når toppklass längre.

I förra veckan skrev jag här om Ny Tekniks reportage från Skåne, där Sony, Ericsson, Astra Zeneca, Gambro och Tetra Pak successivt har minskat sina styrkor. Och det finns inga tecken på att någon ny jätte skulle vara intresserad av att etablera sig i samma region. Beror det på att spetskompetensen i Sverige inte är tillräckligt vass?

Den här veckan berättar reportern Eddie Pröckl om motsatsen. Volvos kinesiska ägare Geely har valt Sverige för att starta ett nytt utvecklingsbolag – China European Vehicle Technology, CEVT. Orsaken är att här finns ett fordonskunnande som saknas i Kina.

Uppdraget var från början att ta fram en gemensam fordonsarkitektur för Volvos och Geelys mindre bilar. Lösningen blev så användbar och arbetssättet så uppskattat att CEVT nu ska konstruera ett tiotal kompletta bilmodeller till Geely.

Ett annat skäl till att Geely valde Sverige är arbetssättet med platt organisation, stort eget ansvar bland de anställda ingenjörerna och vanan vid att lösa problem i team.

Över 1 100 ingenjörer jobbar i företaget, de flesta är svenska. Många kommer från Saab.

Ett annat bolag som har fångat in kompetenta ingenjörer från bilindustrin är norska konsultfirman Aker Solution som startade i Göteborg 2011.

Ingenjörskompetens kan fortfarande ge Sverige en konkurrensfördel.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt