Opinion

”Svensk export hänger på spåren”

BALKÅKRA 2010-12-28 Handkraft krävs för att få loss snö och is från ett av de två Pågatågen som sitter fast i snö och is vid Balkåkra utanför Ystad. Men hjälp av två grävmaskiner, fem värmekanoner, spadar och spett kämpade man på tisdagen för att få loss de två Pågatåg som körde fast i snön vid Balkåkra på förmiddagen den 23:e december. Tågen måste tinas upp innan de går att bogsera bort dem från platsen. När trafiken mellan Malmö och Simrishamn kan återupptas är oklart. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

DEBATT. Vem vill bo i ett hus där hyresvärden säger att det tar nio år att fixa hissen? Svensk järnväg behöver mer pengar, mer ansvarstagande och ny struktur. Det handlar nämligen inte om snödrivor – utan om Sveriges export, skriver Jonas Rastad och Mikael Stamming, Region Skåne.

Svensk järnväg och svensk infrastruktur är i kris. Vi närmar oss igen vintertider och det är med stor oro vi inväntar den kallare årstiden med allt vad det betyder av inställda tåg, förseningar och systemproblem.

Det är dags att Regeringen och Trafikverket tittar på nya alternativ vad gäller järnvägens hantering. Det handlar nämligen inte om snödrivor – utan om Sveriges export, arbetsmarknad och BNP.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här