Opinion
Superbussar - lika stor tidsvinst och mycket billigare
DEBATT. Superbussar är ett kostnadseffektivt alternativ till spårtrafik i Stockholms kollektivtrafik. Bus rapid transit kan ge lika stora tidsvinster som höghastighetståg, enligt Per Kågeson.
Andelen kollektivtrafik ska öka från 37 procent till 42 procent år 2030, det är Stockholms läns landstings, SL, målsättning. Det försvåras av att kostnader och biljettpriser ökar snabbare än resandet. SL har stora ekonomiska problem. Därför är det viktigt att få mesta möjliga utbyte av de satsningar som görs. I det sammanhanget erbjuder Bus Rapid Transit, BRT, nya möjligheter.
Bus Rapid Transit använder befintliga vägar och skapar snabba förbindelser genom att komplettera dem med busskörfält, bussgator och korta tunnlar. BRT har mer gemensamt med tunnelbanor än med konventionell busstrafik och finns i över hundra städer över hela världen. Medelhastigheten ligger mellan 30-40 km/timme, inklusive stationsstopp. En annan fördel är att kostnaden är mycket lägre än för spårtrafiken.