Opinion

Superbussar - lika stor tidsvinst och mycket billigare

Malmöexpressen är en dubbelledad 24 meter lång superbuss, drivs med både gas och el. Jämfört med dagens enkelledade dragspelsbussar är superbussarna sex meter längre och de rymmer maximalt 150 passagerare. Framkomligheten underlättas av separata körfält och förtur vid trafikljus medan påstigning kan ske vid samtliga fyra dörrar. Foto: Johan Nilsson / TT
”BRT ger mycket kollektivtrafik för pengarna men bör inte ses som ett fattigmansalternativ” skriver Per Kågeson. (Klicka för större bild)

DEBATT. Superbussar är ett kostnadseffektivt alternativ till spårtrafik i Stockholms kollektivtrafik. Bus rapid transit kan ge lika stora tidsvinster som höghastighetståg, enligt Per Kågeson.

Andelen kollektivtrafik ska öka från 37 procent till 42 procent år 2030, det är Stockholms läns landstings, SL, målsättning. Det försvåras av att kostnader och biljettpriser ökar snabbare än resandet. SL har stora ekonomiska problem. Därför är det viktigt att få mesta möjliga utbyte av de satsningar som görs. I det sammanhanget erbjuder Bus Rapid Transit, BRT, nya möjligheter.

Bus Rapid Transit använder befintliga vägar och skapar snabba förbindelser genom att komplettera dem med busskörfält, bussgator och korta tunnlar. BRT har mer gemensamt med tunnelbanor än med konventionell busstrafik och finns i över hundra städer över hela världen. Medelhastigheten ligger mellan 30-40 km/timme, inklusive stationsstopp. En annan fördel är att kostnaden är mycket lägre än för spårtrafiken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här