Opinion

”Statligt underhåll ingen lösning för järnvägen”

Antalet urspårningar, som här vid Stockholms central, skulle bli färre om Trafikverket blev en bättre beställare, både av underhåll och av nya projekt, enligt debattörerna. Foto: TT
Sofia Lingegård, tekn. doktor, Pontarius AB och tidigare vid Linköpings universitet.
Mattias Lindahl, docent, Linköpings universitet.

DEBATT. Att förstatliga underhållet får inte tågen att gå i tid. Det är Trafikverket som måste bli skickligare på att beställa, skriver Sofia Lingegård och Mattias Lindahl, Linköpings universitet.

Tåg som följer tidtabellen? En utopi, menar många, men det borde kunna bli verklighet om järnvägen byggs och underhålls på ett mer långsiktigt sätt. För detta krävs dock, enligt vår forskning, att Trafikverket blir en bättre beställare. En som kan höja sig från att detaljstyra i enskilda bygg- eller underhållskontrakt till att fokusera på optimering av anläggningens totala livscykel.

I regeringens budgetproposition adderas ytterligare 5 miljarder kronor till de redan beslutade 86 miljarderna. Det är mycket pengar och det är viktigt att dessa används på ett effektivt sätt!

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här