Statligt stöd till fel teknik

2009-01-27 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

2009 står världen inför två gigantiska problem: en akut ekonomisk härdsmälta och accelererande global uppvärmning.

För politiker och regeringar är givetvis en elegant lösning att med statliga medel driva på utvecklingen av grön teknik för att få fart på ekonomin. Det pratas redan om ett "Global Green New Deal" inom FN. Och president Obama uttryckte i sitt installationstal en önskan om att "utnyttja solen och vindarna och jorden till att skapa bränsle till våra bilar och driva fabriker".

Vacker retorik som kan förvandlas till livsfarlig stödpolitik, som snedvrider konkurrensen och hotar utvecklingen av "rätt" teknik.

Historien om hur Spanien med hjälp av subventioner fick solsting förskräcker. Den hänger i sin tur ihop med ett generöst tyskt stöd till solceller som skickat upp priset på kisel till höjder som ingen tidigare skådat. Ett annat exempel är George Bush stöd till amerikanska majsbönder som lett till en överetablering av etanolfabriker i USA.

Här hemma har vi miljöbilsstödet, som försvinner sista juni i år. Och sedan då?

Visst, tanken är god: grön teknik och gröna jobb ska få snurr på hjulen. Men för att lyckas med det måste världens regeringar våga sätta ett pris på utsläppen av koldioxid. Det, och inget annat, kommer att driva utvecklingen mot klimatsmartare teknik. Och dessutom "rätt" teknik.

"Vi ska återge vetenskapen dess rättmätiga roll". Med bara några få ord i sitt installationstal skruvade president Obama upp förväntningarna i vetenskapsvärlden. Nu väntar forskarna i USA på att han ska göra en symbolhandling, liknande stängningen av Guántanamo Bay: skrota George Bush förbud från 2001 mot federala pengar till forskning på embryonala stamceller. Kanske kommer beslutet redan den här veckan.

I regeringens stödpaket till fordonsindustrin, som presenterades i december förra året, ingick 3 miljarder till ett statligt FoU-bolag för att utveckla "grön teknik". I förra veckan lanserade regeringen ännu ett krispaket för att mildra den ekonomiska vargavintern.

Men något statligt FoU-bolag kunde Maud Olofsson inte presentera. Hon skyller på julen. Men hela fordonsindustrin stängde produktionen över jul och nyår för det inte behöver byggas fler bilar och lastbilar.

Och ska det i framtiden utvecklas nya fordon i det här landet bör nog näringsministern beordra några tjänstemän i regeringskansliet lite övertid för att konstruera ett bolag. Vi pratar väl inte utvecklingstider för en ny bilmodell?

För att uppfylla kraven i pumplagen säljer en mackägare i Korpilombolo vedsäckar till bilisterna. Äntligen någon som tar gengasen på allvar.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt