Opinion

Stärk matematiken och naturvetenskapen i nya gymnasiet

Matematiken och naturvetenskapen måste stärkas i gymnasieskolan, skriver tio professorer i ett debattinlägg. De varnar för att det motsatta håller på att hända i och med det förslag som skolverket lagt fram.

När den av riksdagen beslutade gymnasiereformen träder i kraft hösten 2011 är det av största vikt att förändringarna av den naturvetenskapliga utbildningen lever upp till propositionstexten: ”Elever på högskoleförberedande program ska bli bättre förberedda för fortsatta studier vid universitet och högskolor”. Tyvärr går det förslag som Skolverket nu lagt i motsatt riktning. Det skulle, om det genomförs, tvinga högskolorna att sänka förkunskapskraven för bland annat blivande apotekare, brandingenjörer, läkare, optiker, ortopedingenjörer, sjukhusfysiker, tandläkare, veterinärer, samt vissa civilingenjörer, högskoleingenjörer och lärare. En konsekvens blir att högskolor och universitet måste kompensera detta genom extra förberedande kurser. Detta kommer att stjäla resurser från programmens egentliga innehåll. Inom matematikundervisningen har detta redan inträffat - låt inte fysiken gå samma väg. Ur en internationell synpunkt är Skolverkets förslag anmärkningsvärt.

Många gånger har utbildningens betydelse för Sveriges framtida konkurrenskraft på det tekniska området framhållits. Med rätta, och vi skall inte upprepa denna självklarhet här. Istället skulle vi vilja betona vårt ansvar som kunskapsnation för att förvalta och utveckla vårt gemensamma kultur- och kunskapsarv. Människan står inför stora problem förknippade med sin fortsatta samexistens med jordens övriga biosystem och med sitt utnyttjande av dess resurser. Utan naturvetenskaplig och teknisk kunskap och utveckling kan dessa problem inte lösas. Det handlar t ex om kunskap om klimat och klimatsystem, om energi och hållbara lösningar för energiutnyttjande, om livsmedelsförsörjning, kommunikation osv. I många fall inom befintliga tvärvetenskapliga områden, och helt säkert inom nya framväxande tvärvetenskaper, där såväl djup kunskap i de underbyggande vetenskaperna som överblick och idérikedom kommer att behövas. Matematik och naturvetenskap på en hög nivå är vad som behövs. Det är av yttersta vikt att den nuvarande nedåtgående trenden inom utbildningen på dessa områden bryts om Sverige vill vara delaktigt och ta sitt ansvar för människans och jordens framtid.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här