Opinion

”Sluta styra godset till vägarna”

Volvo räknar med att kunna använda sina nya motorer både på den amerikanska och europeiska marknaden. Trots att kraven är olika. Foto: Volvo

DEBATT. Regeringen höjer avgifterna för järnvägen och skärper reglerna för sjöfarten. Om lastbilarna inte på motsvarande sätt tvingas täcka för sina miljökostnader kan resultatet bli lämmeltåg av lastbilar på det svenska vägnätet. När allt fler länder i vår omgivning dessutom inför vägavgifter som styrs av fordonens miljöegenskaper finns det risk att åkerier väljer att placera sina sämsta lastbilar i Sverige, skriver Karin Svensson Smith (mp) och Kenny Reinhold, SEKO.

Enligt aktuella uppgifter från Trafikverket har klimatpåverkan från lastbilar ökat med 35 procent på tio år. Detta står i skarp kontrast mot såväl regeringens som EUs mål för minskning av klimatpåverkan. Energin till det svenska transportsystemet kommer till 94 procent från olja. Ökningen av vägtrafikens utsläpp är så stor att den förtar den positiva effekten av åtgärder inom andra samhällssektorer. Eftersom klimatmålen borde skärpas snarare än revideras återstår att söka efter de styrmedel som kan få transportutvecklingen att gå i takt med klimatpolitiken. Lyckligtvis finns ett styrmedel som allt fler länder anser användbart – kilometerskatt för lastbilar.

Schweiz införde kilometerskatt för lastbilar 2001. Detta för att värna om den känsliga alpmiljön och för att kunna finansiera utbyggnad av järnväg som kan transportera det gods som annars skulle ha körts på väg. Resultatet har varit gott och fått andra länder att följa efter. Tyskland, Tjeckien, Polen, Danmark, Slovakien och Österrike har antingen redan infört kilometerskatt eller beslutat att göra det. Den svenska regeringen fortsätter dock halsstarrigt att säga nej. I stället fördubblar den banavgifterna vilket blir mycket negativt för de företag som försöker ta miljöansvar. I kombination med att skärpta internationella regler för sjöfartens luftföroreningar träder i kraft 2015 riskerar det att bli en kraftig överflyttning av gods till vägarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här