”Sluta skylla på varandra för dålig uppkoppling på tåg”

2020-02-06 15:45  
Anders Storm, vd Sivers IMA.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Alla som försökt föra ett mobilsamtal på fjärrtåg vet hur dålig uppkopplingen kan vara. Aktörerna pekar finger åt varandra men det finns både spektrum och ny teknik för att lösa kapacitetsproblemen, skriver Anders Storm, Sivers IMA.

Digitaliseringsminister Anders Ygeman och infrastrukturminister Tomas Eneroth meddelade nyligen i SvD Näringsliv att regeringen vill förbättra uppkopplingen på fjärrtåg och kallar därför till rundabordssamtal. ”Vi vill samla alla aktörer så att man slutar peka finger åt varandra”, säger Anders Ygeman.

Alla som åker tåg vet hur dålig uppkopplingen är och det är därför mycket välkommet att regeringen nu är beredd att ta ett helhetsgrepp. För att uppkopplingen på tåg ska upplevas som lika bra som på kontoret eller hemma krävs en kapacitet som är 20-40 gånger högre än dagens.

Att traditionella aktörer hittills pekat finger åt varandra är inte så konstigt eftersom ingen har kunnat erbjuda en kostnadseffektiv och framtidssäker lösning. Det som krävs är ny teknik och nya regelverk som möjliggör billigare, framtidssäkra lösningar.

Aktörer har lagt enorma pengar på att köpa licenser i de lägre frekvensbanden, det är välkänt. Det som är mindre känt är att EU den 1 januari i år öppnade frekvensbandet 57-71 GHz, vilket innebär att det för första gången på många år finns spektrum som löser kapacitetsproblematiken. Dessutom är frekvensbandet enligt EU:s regler tillgängligt helt licensfritt.

Ny 5G-teknik för det olicensierade frekvensbandet ger 20-40 gånger högre uppkopplingshastighet än tidigare. Det gör att till exempel Banverket eller andra privata aktörer kan bygga egna kostnadseffektiva nät. Denna teknik är billigare, effektivare, energisnålare och enklare att rulla ut än att sätta upp traditionella 5G-basstationer längs tågrälsen. Denna olicensierade 5G teknik finns och har precis börjat byggas ut i England och Spanien med fantastiska resultat.

Det är inte konstigt att det pekas finger när alla inte fullt ut känner till de möjligheter som finns. Men nu finns både teknik och spektrum, så det är fritt fram att investera i ny nätinfrastruktur så Sverige kan ligga i framkant när det gäller uppkopplade tåg.

Anders Storm, vd Sivers IMA

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt