Opinion

Slut med gratisluncherna

"Långa svansen"-gurun Chris Anderson är sur, riktig sur på sina forna kolleger på tidningen Economist.

Publicerad

På sin blogg longtail.com skriver chefredaktören för Wired ett ilsket, öppet brev till redaktionen och kritiserar artikeln "The end of free lunch - again". Economist ifrågasätter bristen på affärsmodeller på webben: det går inte att finansiera "allt är gratis" med annonser.

Google har visserligen lyckats bjuda användarna på gratisluncher. Men Myspace, Youtube, Facebook, Twitter och Foursquare har inga fungerade affärsmodeller. Bubblan kommer återigen att brista, menar Economist.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här