Släpp fram idéglädjen

2012-04-24 23:00  
Mats Engström, chefredaktör.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. Mina elever vill inte börja på stora byråkratiska företag som Google, berättade läraren på Stanford när jag var där i februari. De vill starta eget i stället, fortsatte hon.

Det var lätt att känna igen den drivkraften på förra veckans 33-gala. Du kan se mingelbilderna från Berns längre fram i tidningen. De som startat företag runt sina innovationer brinner för att själva förverkliga visionerna.

Den ambitionen är vad storföretag har att tävla med. Historien visar att dagens framgångsrika jättar snabbt kan förlora mark när teknikskiften slår igenom. David slår Goliat med en egen innovation.

Eastman Kodak är ett av många exempel på nedgång och fall. Trots försök att hänga med i den digitala utvecklingen klarade inte bolaget konkurrensen från mobilkamerorna och tvingades söka konkursskydd.

Googles chanser borde vara bättre. Många uppfattar bolaget annorlunda än vad de unga entreprenörssjälarna på Stanford gör. Google är ett av de mest attraktiva företagen att arbeta för och förmågan till innovation är väl dokumenterad.

Hur gör Google för att behålla innovationskraften när företaget växer så snabbt? Går det att skapa samma drivkraft hos medarbetarna som hos de unga som vill starta eget?

En stark företagskultur, stort fokus på personalen med visionen att skapa det bästa företaget att jobba för. Och frihet för medarbetarna att arbeta med nya idéer. Det tycks vara några beståndsdelar i Googles framgång.

Annika Steiber är en av de få forskare som har fått göra djupintervjuer med nyckelpersoner på huvudkontoret i Mountain View under nästan ett år. Du kan läsa mer om hennes doktorsavhandling i det här numret av Ny Teknik.

Slutsatserna stämmer bra med annan forskning. Hans Björkman och Annika Zika-Viktorsson heter två svenska experter som länge ägnat sig åt innovationsklimatet i organisationer. Lita på medarbetarna, satsa på deras kompetens, visa öppenhet och belöna risktagande. Det är några av experternas råd.

Ingenjörers kreativitet är avgörande för teknikgenombrotten. Då krävs visioner om det goda företaget och en arbetsorganisation som uppmuntrar nytänkande. Liksom chefer som förstår hur viktiga medarbetarna är och inte tror sig klara allting själva.

Företag som vill ha innovationskraft borde göra kompetensstrategier lika centrala som FoU-planer. Samt blanda in en viss dos av kreativt kaos i det strukturerade arbetet. Annars kanske strävan efter effektivitet med lean och andra metoder går så långt att spontaniteten och de nya idéerna blir lidande.

Mats Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt