Opinion

”Skyll inte på dubbdäcken”

Utökas förbudet  mot dubbdäck i Sverige kommer fler att tvingas välja de mer farliga dubbfria däcken, vilket kommer att leda till fler allvarliga trafikolyckor i Sverige, menar debattörerna. Foto: Scanpix. Montage: Ny Teknik.
Pdf med uppdraget att ta fram förslag till miljözon.
Halvard Nilsson, tidigare utvecklingschef Gislaved Däck, ledamot i föreningen VETA, Vetenskap och Erfarenhet i Trafiksäkerhetsarbetet. Foto: Privat

DEBATT. "Förbud mot dubbdäck i storstäderna innebär sämre trafiksäkerhet i hela landet." För att alla odubbade däck ska få fäste i isen krävs att andra ruggat upp ytan med sina dubbar, skriver före detta däckutvecklaren Halvard Nilsson.

Det är dags att tänka på vilka däck man ska ha på bilen under vintern. Vinterdäck är konstruerade för att ge ett ökat grepp på is och snö, till skillnad från sommardäck som har våtgreppet som en prioriterad egenskap. Vinterdäck utan dubb fungerar bra så länge vägytan är lite ruggad, men på hal is spinner eller glider de, vilket gör att det blir ännu halare. Dubbar däremot greppar i isen och ruggar upp den, vilket förbättrar greppet för dem som kör odubbat. Valet kan ibland bli svårt för de som kör mycket på snö- och isfria vägar, och har man odubbat kan man bli tvungen att ställa bilen när det är halt ute.

Fyra politiker i Stockholm med Ulla Hamilton (M) i spetsen har i ett brev den 25 augusti gett Trafik- och Renhållningsnämnden i uppdrag att ta fram ett förslag till hur en miljözon för personbilar i Stockholms stad ska utformas för att reglera dubbdäcksanvändningen. Bakgrunden är att regeringen har öppnat för möjligheten för kommuner att reglera dubbdäcksanvändningen med hjälp av miljözoner.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här