”Skyll inte på dubbdäcken”

2011-10-31 06:29  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. "Förbud mot dubbdäck i storstäderna innebär sämre trafiksäkerhet i hela landet." För att alla odubbade däck ska få fäste i isen krävs att andra ruggat upp ytan med sina dubbar, skriver före detta däckutvecklaren Halvard Nilsson.

Det är dags att tänka på vilka däck man ska ha på bilen under vintern. Vinterdäck är konstruerade för att ge ett ökat grepp på is och snö, till skillnad från sommardäck som har våtgreppet som en prioriterad egenskap. Vinterdäck utan dubb fungerar bra så länge vägytan är lite ruggad, men på hal is spinner eller glider de, vilket gör att det blir ännu halare. Dubbar däremot greppar i isen och ruggar upp den, vilket förbättrar greppet för dem som kör odubbat. Valet kan ibland bli svårt för de som kör mycket på snö- och isfria vägar, och har man odubbat kan man bli tvungen att ställa bilen när det är halt ute.

Fyra politiker i Stockholm med Ulla Hamilton (M) i spetsen har i ett brev den 25 augusti gett Trafik- och Renhållningsnämnden i uppdrag att ta fram ett förslag till hur en miljözon för personbilar i Stockholms stad ska utformas för att reglera dubbdäcksanvändningen. Bakgrunden är att regeringen har öppnat för möjligheten för kommuner att reglera dubbdäcksanvändningen med hjälp av miljözoner.

Utvecklingen som regeringen har satt igång är mycket olycklig såtillvida att den på sikt innebär att dubbdäcksanvändningen kan minska kraftigt i stora områden runt storstäderna där miljözoner införs. Även långväga besökare kan nekas tillträde till miljözonerna om de har dubbdäck på sin bil.

Den miljömässiga effekten av dubbförbud i miljözoner kan också starkt ifrågasättas. De relativt sett stora partiklar som har flera olika källor, så kallade PM10-partiklar, är ett problem endast de dagar det är torrt ute. Det är mest på vårkanten som halterna blir höga, men det blir de även i andra länder där dubbdäck inte förekommer. Däremot finns mycket mindre och farligare partiklar, så kallade nanopartiklar som kommer från bland annat bilarnas avgaser, vedeldning med mera. På Hornsgatan i Stockholm kan det ibland förekomma 100 miljoner sådana små partiklar per liter luft, som lätt kommer ned i lungorna. Dessutom finns de, till skillnad från den del av PM10 som orsakas av dubbdäck, året runt. Dessa små och farliga partiklar är det ingen som bryr sig om.

Den verkliga orsaken till politikernas och stadsförvaltningarnas önskan om dubbförbud är krav från EU som innebär att PM10-halterna måste minskas. På andra håll, till exempel i Helsingfors och i Österrike jobbar man aktivt med andra metoder för att minska PM10-halterna. Enligt en rapport från Österrike pågår försök i staden Klagenfurt med spridning av ett medel, CMA, för att binda dammet. Intressant är att i Klagenfurt finns inga dubbdäck.

Dubbförbud, även om det gäller lokalt i miljözoner, innebär försämrad trafiksäkerhet på sikt i hela landet. De som kör odubbat polerar isen och den hårdpackade snön med resultat att halkan ökar ytterligare. Säkerheten i trafiken är viktig och får inte åsidosättas på grund av krav från EU som inte tar hänsyn till våra speciella förhållanden i Norden, eller på grund av att ansvariga myndigheter inte orkar lösa problemen på annat sätt än genom ett förbud.

Vinterdäck borde naturligtvis också vara ett krav på tunga fordon. Se bara vilka problem bussarna i Stockholm får vintertid, särskilt ledbussarna. Men det är en annan historia.

Halvard Nilsson, tidigare utvecklingschef Gislaved Däck, ledamot i föreningen VETA, Vetenskap och Erfarenhet i Trafiksäkerhetsarbetet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt