Opinion

”Skrota Förbifarten och satsa på kollektivtrafik”

Förbifart Stockholm. Foto: Jörgen Appelgren

DEBATT. Sveriges transportsystem ska effektiviseras på ett klimat- och miljömässigt bra sätt. Därför måste Förbifart Stockholm stoppas, skriver Beatrice Sundberg, Gertrud Brorsson, Karin Wahlgren och Göran Folin från flera miljöorganisationer.

De riktigt stora utmaningarna i dag ligger i järnvägsnätet, säger Trafikverkets nya generaldirektör Lena Erixon i en intervju i Ny Teknik. Förbifart Stockholm ser Lena Erixon som en utmaning särskilt när det gäller att hantera klimat- och miljöfrågorna bra. Vårt råd är att lägga ner Förbifart Stockholm och använda de cirka 45-50 miljarderna som nu är öronmärkta till denna stadsmotorväg till järnväg och annan kollektivtrafik. Förbifart Stockholms klimat- och miljömässiga problem kan inte lösas.

Trafikverkets egen miljöexpertis har själva sedan 2010, efter alliansregeringens tillåtlighetsprövning, slagit fast att biltrafiken i Sverige till 2030 måste minska med 25 procent i storstäder för att klimatmålen skall kunna nås. Men förutsättningar, utredningar, planering och finansiering av Förbifart Stockholm bygger på en ökning av Stockholmsregionens biltrafik med cirka 70 procent till 2035 och med drygt 30 procent in och ut från innerstaden. Endast 2 procent av trafiken ska förbi regionen. Hur ska denna ekvation gå ihop?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här