Opinion

”Satsa 40 miljarder om året på järnvägen”

I förra veckan presenterade ministrarna Mehmet Kaplan, Stefan Löfven, Magdalena Andersson och Mikael Damberg regeringens jobbsatsning. Den innehåller bland annat ökat underhåll av spår och vägar för 200 miljoner kronor årligen fram till 2019. På tok för lite, enligt debattören. Foto: Maja Suslin/TT
Hans Sternlycke, ordförande Föreningen svenska järnvägsfrämjandet

DEBATT. Riv budgettaket. All kraft måste läggas på järnvägen. Med en långsiktig plan och ett jämnt belopp varje år klarar vi framtidens transporter, skriver Hans Sternlycke, Föreningen svenska järnvägsfrämjandet.

Finansminister Magdalena Andersson säger att budgeten 2016 ska fokusera på investeringar. Det låter bra. I synnerhet järnvägen behöver satsningar. Samtidigt säger hon att investeringarna ska finansieras krona för krona. Men att lägga dem under budgettaket är felaktigt ekonomiskt tänkande.

Om Sverige lånar till järnvägsinvesteringar blir inte landet fattigare. Det gjorde vi fram till första världskriget när järnvägsnätet byggdes upp på lånade pengar, och vi blev genom det rika och en industrination. Vi får realkapital i stället som stiger i värde, ökar konkurrenskraften och minskar kostnaderna för underhåll.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här