Regeringen nöjd med att vi är sämst

2009-03-17 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Regeringens klimatproposition innehåller många bra förslag, men också en allvarlig brist. Trots att regeringen understryker betydelsen av energieffektivisering lämnar den förslag om stöd till "miljöbilar" som får precis motsatt effekt. Andreas Carlgren och Maud Olofsson verkar nöjda med att Sverige är sämst i Europa när det gäller nya bilars bränsleförbrukning, skriver Per Kågeson, Fil Dr i energi- och miljösystemanalys.

Regeringen vill avskaffa fordonsskatten för "miljöbilar" under bilarnas första fem år utan att ställa krav på bränslesnålhet.

Politikerna har den senaste tiden framhållit laddhybrider och elbilar som lösningen på bilismens klimatproblem. Men det är just de bilarna som förlorar på förslaget. Skattebefrielsen gynnar stora bränslekrävande etanolbilar och motverkar Sveriges möjligheter att bidra till att EUs mål om att nya bilar i genomsnitt ska släppa ut max 130 gram.

Enligt Andreas Carlgren är det viktigt att säkerställa att etanol alltid är billigare än bensin. Utöver skattebefrielsen måste han i så fall kraftigt höja skatten på bensin, vilket främst drabbar låginkomsttagare i glesbygdslänen. Alternativt kan han genom en hög kvotplikt tvinga oljebolagen att sälja E85 till lägre pris än bensin.

Kostnaden tvingas de ta ut på försäljningen av bensin. Återigen får glesbygdens låginkomsthushåll ta smällen. Om dagens utveckling med fortsatt skattebefrielse fortsätter kommer den årliga notan för etanolen att överstiga 7 miljarder kronor år 2020.

På frågan om departementstjänstemännen inte räknat på förslagets effekter för snåla bilar som Toyota Prius är svaret jovisst, men att det hela handlar om industripolitik. Det är alltså Saab och i någon mån Volvo som ska skyddas.

Saab har satsat mest på etanolbilar och är sannolikt den tillverkare i Europa som gjort minst för att minska bränsleförbrukningen. Medan konkurrenten BMW 2008 reducerade utsläppen från nya bilar i Europa med 9,4 procent jämfört med 2007, minskade Saab bara sina med 0,3 procent. Saab är nu sämst i Europa, om man bortser från sportbils- och jeeptillverkarna Porsche, Jaguar, Jeep, Landrover och Lada. Det är alltså i den divisionen Saab spelar.

Inom BMW säger man att den stora minskningen av bränsleförbrukningen är företagets svar på krav från marknader där politikerna infört styrmedel som gynnar effektiva bilar. Ett viktigt skäl till Saabs dåliga placering är att företaget inte haft något sådant omvandlingstryck på sina två viktigaste marknader, Sverige och USA. Maud Olofsson har den senaste tiden anklagat Saab och Volvo för att producera bilar som kunderna inte längre vill ha. Hon verkar inte vara medveten om att hon och andra svenska politiker i hög grad medverkat till detta genom att gynna energislukande bilar på hemmamarknaden.

Riksdagen bör inte acceptera förslaget om skatteundantag för "miljöbilar". Vad som behövs är långsiktiga spelregler och så långt möjligt teknikneutrala styrmedel som verkligen bidrar till klimatomställningen. Det kan inte ske utan en samordning av drivmedels- och fordonspolitiken.

Regeringen har i två skilda uppdrag begärt att Energimyndigheten ska utreda frågan om kvotplikt respektive vad som krävs för en lyckosam introduktion av laddhybrider och elbilar. Riksdagen bör kräva att regeringen kompletterar med en kvalificerad analys av miljöbilsfrågan och återkommer med ett genomtänkt förslag.

Per Kågeson, Fil Dr i energi- och miljösystemanalys

Ny Teknik Admin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt