Opinion

”Prognosen för elbilar är ett skämt”

DEBATT. Batteriutvecklingen går snabbt och priserna på litiumjonbatterier har minskat med i snitt 14 procent per år. Fossilfriutredningens prognos för elbilar är i dag – efter bara 2,5 år – helt utdaterad, skriver civilingenjörerna Jonas Andersson och Per Ribbing.

Något är fundamentalt fel i prognoserna i den statliga utredningen om fossiloberoende fordonsflotta (”Fossilfrihet på väg”, SOU 2013:84). Efter ett gediget arbete lyckades utredarna komma fram till helt felaktiga slutsatser. Utredningen lutar sig tillbaka på Naturvårdsverkets referensscenario i utredningen ”Färdplan 2050” från 2011 som säger att vi kommer att ha nått i princip noll procent elbilar år 2030 och 10 procent år 2050 utan politiska åtgärder. Utredningen är i dag – efter endast 2,5 år – ett totalt utdaterat dokument.

Det dyraste i en elbil är batteripaketet. Marknaden för tillverkning av litiumjonbatterier genomgår en explosiv utveckling och aggressiva expansionsprojekt har tillkännagivits, där Teslas solcellsdrivna Gigafactory bara är toppen på ett isberg. Kinesiska BYD och koreanska LG Chem ligger inte långt efter. Största användare är hemelektronik, men batterier till elbilar och för lagring av sol-el ökar snabbt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här