Opinion

”Pressa biljättarna att genast godkänna HVO-diesel”

Foto: Anders Wiklund/TT
Håkan Walterson, tekniker Uppsala som utan problem tankar HVO-diesel i sin Volkswagen. Foto: Privat

DEBATT. Alla biltillverkare borde omedelbart godkänna syntetisk diesel som bränsle för alla dieselmodeller som rullar i Sverige, skriver Håkan Walterson i Uppsala.

Den 6:e mars 2019 tankade jag för första gången min Golf Diesel 2012 med HVO-diesel, gjord på slaktavfall och andra restprodukter. Det borde jag ha gjort för länge sedan, trots att Volkswagen inte godkänner HVO som bränsle.

Nu är vi inne i november 2019, och jag har hittills kört 1200 mil uteslutande på HVO. Jag kommer självklart att fortsätta med detta och mitt klimatavtryck kommer därmed att minska med cirka 2,5 ton koldioxid per år. Enligt Naturvårdsverket är de konsumtionsbaserade utsläppen cirka 7 ton per person och år, så minskningen blir avsevärd.

Ladda hemma

I en debattartikel i mars i år argumenterar Sten Forsberg, chef på Volkswagen Sverige, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, för att regeringen ska stödja laddning av elbilar hemma och längs vägarna för att Sverige ska uppnå sina klimatmål. Men varför ställer de inte krav på att alla nya dieselbilar måste kunna drivas med HVO för att få säljas i Sverige?

Sten Forsberg inser inte vilken makt han har att förändra i sitt eget företag. Jag skrev därför till honom och föreslog att han som chef för Volkswagen omedelbart skulle godkänna att deras dieselfordon drivs med HVO.

Svaret kom från kommunikationschefen som säger att Volkswagen är beredda att ta en stor del av ansvaret för att uppnå en fossilfri fordonsflotta och det gör vi genom marknadens mest omfattande satsning på eldrivna bilar. Han säger också att ett omfattande test av HVO pågår och att han hoppas kunna återkomma inom kort med resultat från testet.

Det framgår inte om testet även omfattar äldre modeller, vilket ju är helt avgörande för klimateffekten av ett godkännande. Nu har det gått mer än ett halvår och inget har hörts om några resultat.

Biltillverkarnas ansvar

Som privatperson kan man ju tanka HVO ändå, men organisationer och företag som har dieselbilar är ofta styrda av interna regelverk. Därför behövs ett godkännande, och det behövs också för dem som lever i tron att HVO kan förorsaka en motorskada. Man kan som privatperson teckna en speciell maskinskadeförsäkring, vilket en god vän till mig har gjort, men jag anser det vara självklart att det är bilfabrikanterna som ska stå för eventuella maskinskadekostnader.

Några biltillverkare har redan godkänt bränslet för vissa modeller, dit hör Peugeot, Citroen, Nissan och Volvo. Genom att ta garantiansvaret för eventuella HVO-problem tar man sitt ansvar för klimatet. Elbilssatsningen kommer inte att ge nämnvärd effekt förrän om flera år, men ett byte till HVO kan potentiellt minska koldioxidutsläppen med miljontals ton.

Om man vill vara elak skulle man kunna säga att Volkswagens miljardsatsning på elbilar bara görs av ren självbevarelsedrift. De investerar 30 miljarder kronor för att kunna vara kvar på marknaden. Men om de godkänner HVO behövs ju ingen ny elbil för att bli mer miljövänlig, det räcker med att tanka ur en annan pump på macken. Kan det vara förklaringen till att VW inte godkänner HVO?

Gynnar forskningen

För att skiftet till eldrift ska fungera krävs (förutom att bilflottan måste bytas ut) stora satsningar i infrastruktur. För bytet till HVO finns redan bilarna, bränslet, pumparna och distributionen på plats, om än inte på alla orter i Sverige. Om efterfrågan på HVO ökar kommer det också att gynna produktion och forskning.

Min uppmaning till alla dieselbilsägare och till alla organisationer och företag med dieselbilar är alltså – börja tanka HVO. Och när nästa bil ska köpas – kom ihåg vilka biltillverkare som fegade ur.

Håkan Walterson

Tekniker, Uppsala

HVO framställs av fetter

HVO, Hydrogenated Vegetable Oil, är en typ av biodiesel som kemiskt sett är identisk med fossil diesel. HVO framställs genom att vegetabilisk olja eller animaliska fetter processas med vätgas och en katalysator i en kemisk reaktor. Fettsyror reagerar med vätgas vid hög temperatur och under högt tryck. Resultatet blir kolvätekedjor som är identiska med dieselolja.

HVO har lägre partikelhalt och ger mindre kallstartrök än fossil diesel. Den är helt fri från svavel och aromater. Från 1:a juli 2019 beviljas ingen skattelättnad för HVO där palmolja, (PFAD, Palm Fatty Acid Distillate) ingår som råvara. Det kan gynna inhemsk produktion av HVO från svenska restprodukter.