Politikerna missar viktiga miljöpoäng

2010-09-14 13:58  
Jakob Lagercrantz och Jarl Hammarqvist

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Miljöbilspremier i all ära, men på tre områden missar politikerna att skapa rejäla förutsättningar för miljöfordonen, enligt Jakob Lagercrantz och Jarl Hammarqvist från Gröna Bilister.

En tekniker kan lösa de flesta uppgifter han eller hon ställs inför. Det går alltid att hitta optimala avvägningar, men det blir oändligt mycket svårare om förutsättningarna förändras på vägen, eller om målet helt plötsligt blir ett helt annat.

Våra olika regeringar har under de senaste två mandatperioderna gjort många bra inspel på miljöfordonsområdet. Vi, kunderna, har svarat genom att efterfråga miljöfordon, och marknaden har styrt teknikutvecklingen mot allt bättre och energieffektivare bilar.

På det hela taget verkar det finnas en stark gemensam politisk vilja att fortsätta att stödja miljöfordonsutvecklingen. Det finns för all del skillnader mellan blocken, men i huvudsak är kursen satt.

Det finns dock några områden där politikerna missar:

1. Teknikneutralitet

Alla partier hyllar på papperet teknikneutralitet. Det vill säga, det är resultatet som räknas och inte vägen dit. Varje kombination av bränsle och drivlina ska bedömas på liknande sätt (förslagsvis utsläpp av koldioxidekvivalenter). 

Varför gör då regeringen misstaget att behålla det sänkta förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar, men avsluta samma viktiga incitament för etanolbilar? Det finns ingen koppling till verkliga utsläpp i beslutet. Förmånsvärdet bör kopplas till objektiva utsläppsreduktioner.

2. Fokusera på energikällan inte på motortypen

Det andra som ofta missas är att drivlina är en sak, men att bränslet och  i synnerhet energikällan är än viktigare för emissionerna.

En etanolbil på bensin ger ingen miljövinst, en gasbil på naturgas ger bara en försumbar klimatvinst och en elbil som körs på den europeiska elmixen har större utsläpp än en bensinbil! Kör den däremot på ”bra miljöval el” kan man hävda att det är den renaste bilen.

3. Hög förbrukning

och låg verkningsgrad är aldrig bra Det tredje är att politikerna inte kraftigt nog belönar energieffektivitet. Fordon med låg effektivitet och höga emissioner bör få betala en avgift.

I gengäld kan man belöna de fordon som ger samma nytta, men har lägre energiförbrukning och därmed utsläpp.

Det finns flera goda exempel på detta från andra länder Såväl svensk industri som samhällsutvecklingen gynnas av en tuff och långsiktig miljöpolitik. Den ska grundas på konkreta utmaningar, en teknikneutral grundsyn och en vilja att testa det nya.

Ryckighet och detaljstyrning försvårar detta och gör det svårare för oss att ge relevanta råd för framtiden.

Den osäkerhet som blir resultatet hämmar en nödvändig miljöutveckling. 

 

Jakob Lagercrantz

Ordförande Gröna bilister

Jarl Hammarqvist

Hållbarhetssamordnare WSP Styrelsemedlem Gröna bilister

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt