Opinion

”Panikåtgärder mot terror riskerar förarnas säkerhet”

Markus Pettersson, tf. förbundsordförande Transportarbetareförbundet

REPLIK. En del förslag till säkerhetslösningar mot terrorattacker med lastbil riskerar att göra chaufförerna till första offret, skriver Markus Pettersson, Transportarbetareförbundet.

I kölvattnet av det vidriga dådet på Drottninggatan har det här i Sverige, liksom i alla länder som drabbas av terror, blossat upp en debatt kring hur vi kan skydda oss mot fler attacker. Det är förståeligt och helt naturligt. Men det riskerar också att bli naivt och i vissa fall också förhastat.

Häromveckan kunde vi läsa i en debatt av Josef Bigun, professor i signalanalys, att avancerad teknik i form av exempelvis audioanalys och sensorer för fingeravtryck är lösningen på problemet. Självklart bidrar vi gärna med våra synpunkter på vad sådan teknik kan innebära för säkerheten. Vi menar dock att det finns andra lösningar att titta närmare på, både kopplade till fordonet och till stadsmiljön. Exempel på sådana är automatiska bromsar, som lastbilen hade i Berlin och som sannolikt räddade många människors liv, och elektroniska farthinder som styrs med hjälp av gps.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här