Opinion

”Orimliga kostnader för snabbtåg i Sverige”

Foto: Alamy
Thomas Nordvall, ekonomisk politisk talesperson för KDU
Carl-Johan Schiller, miljö- och landsbygdspolitisk talesperson för Kristdemokratisk ungdom, KDU

DEBATT. I vårt glest befolkade land är det bättre att ta flyget. Att satsa på höghastighetståg är att kasta förnuftet överbord, skriver Carl-Johan Schiller och Thomas Nordvall, (KDU).

Nyligen kom Sverigeförhandlingens bud gällande bygget av snabbtåg mellan våra tre storstäder. Prislappen är just nu beräknad till drygt 250 miljarder kronor. Förmodligen blir slutnotan ännu högre, när stationsbyggnader och andra kostnader räknas in.

Lägg därtill att det är mer regel än undantag att byggena blir dyrare än beräknat. Att det görs just nu är ingen slump. Staten betalar just nu nästan ingenting (0,5 procent) för att låna 250 miljarder kronor. Men det är en sällsynt låg kostnad för att låna och med högre räntor i framtiden är det kommande generationer som får stå för notan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här