Opinion

”Önsketänkande om oändligt med plats i städerna”

Det är trångt i städerna och privatbilismen måste begränsas, skriver debattören. Foto: Hasse Holmberg/TT

REPLIK. En person i bil kräver tio gånger större yta än en person i buss. De flesta som bor i städerna önskar - inte parkeringar och mer asfalt - utan serveringar, grönska och promenadstråk, skriver Birgitta Rydhagen, kommunalråd i Linköping.

Återigen läser jag ett enögt och onyanserat debattinlägg om privatbilens existens. Kalle Bäck och Anders Ydstedt, från Kungliga automobilklubben försöker göra gällande att ”den privatägda personbilen har en given framtid” i städerna eftersom framtiden kommer att ställa krav på ökat resande.

Samhällsplaneringens syfte är att underlätta framkomlighet och tillgänglighet. En person i bil kräver tio gånger större yta än en person i buss. Detta är väl underbyggd kunskap som förs fram av oberoende forskare. Enkäter och intervjuer med medborgare om vad de vill se mer av i sin stad visar också att en stor majoritet önskar - inte parkeringar och mer asfalt, utan serveringar, grönska, bänkar och promenadstråk. Därför är det rimligt att planera för färre parkeringar och för mer kollektivtrafik. Det ökar framkomligheten när antalet personer och resor ökar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här