Opinion

”Nya terrorskydd i lastbil – mer än bara fingeravtryck”

Lastbilen som användes vid dådet på Drottninggatan.
Josef Bigun, professor i signalanalys vid Högskolan i Halmstad, Fellow ieee.org & iapr.org

SLUTREPLIK. Både livstecken och normalt beteende kan registreras i fordon med intelligenta signalsystem. Med rätt teknik räddar vi människor både inuti och utanför lastbilshytten, svarar professor Josef Bigun.

Markus Pettersson på Transportarbetarförbundet oroar sig i en replik över att terrorattacken på Drottninggatan ska resultera i naiva och förhastade skyddsåtgärder och att chaufförernas trygghet ska åsidosättas.

Tyvärr har han missförstått min debattartikel, ”Satsningar på teknik kan förhindra lastbilskapningar”.

Vi samarbetar gärna med Transportarbetarförbundet, liksom med branschorganisationer och politiker, alltså inte bara med andra forskare och fordonsindustrin. Allas input är viktig för att bästa möjliga tekniker ska kunna födas.

Det jag föreslår är så kallad multimodal signalanalys som innefattar flera sensorer – däribland GPS, men även bland annat fler och intelligentare kameror och audiosensorer. Syftet är att göra fordonet mera intelligent och autonomt så att beslutsunderlaget för åtgärder blir rikare, till exempel för automatisk bromsning eller bommar i infrastrukturer, som ju är föreslagna åtgärder.

Centralt för kontinuerlig biometrisk identifiering är multimodal signalanalys där livstecken av förare, inte bara identifiering, är i fokus. Dessa är tillsammans inte jämförbara med en ”bricka” eller ett ”armband” som föraren bär. Tvärtom, i livstecken som syfte ingår också att säkerställa att både förare och passagerare inte bara är levande men också beter sig normalt ¬– till exempel att det inte finns vapen riktad mot föraren, att hen inte har varit utsatt för våld eller själv inte har meddelat något via ansiktsuttryck.

Fingeravtrycksigenkänning enstaka gånger utgör alltså inte kontinuerlig biometrisk identifiering och diskvalificeras därigenom, men i kombination med ögon- och ansiktsverifiering är det definitivt en intressant signalkälla.

En lastbil kan förvandlas till vapen vid kapning och den tidigaste korrekta tolkningen av situationen ökar sannolikheten att människor, både utanför och innanför av kabinen, överlever. Monomodal signalanalys, som till exempel GPS-utrustning, hindrar uppenbarligen inte kapningar – GPS:en kan enkelt kan slås ut (GPS jammer).

Jag välkomnar ett samarbete mellan politiker, branschorganisationer, industri och forskare när oskyldiga människoliv sätts i fara.

Josef Bigun, professor i signalanalys vid Högskolan i Halmstad, Fellow ieee.org & iapr.org