Opinion

”Ny teknik lyftet för degenererad skola”

Foto: Carl Bredberg/SvD/TT

DEBATT. Den ökade kunskapsmängden i världen och lärarnas begränsade förmåga att hantera den, är den verkliga orsaken till skolans degenerering. Digitaliserad undervisning anpassad till varje individ är räddningen, enligt Lennart Swahn, utbildningsexpert.

Entusiasmen över de nya resultaten i kvalitetsmätningen av skolresultaten, Pisa, har svalnat. I praktiken har inget hänt som antyder att skolutvecklingen i Sverige är på väg uppåt. Dels är skillnaden från de förra mätningarna inte statistiskt signifikanta, enligt OECD, och dels visar enbart jämförande mätningar – som Pisa är – inte vilka skolproblem som måste lösas.

De 72 länder som deltog i Pisa har alla samma – mer eller mindre – degenererande skolutveckling att brottas med, förorsakad av samma traditionella, förlegade och ineffektiva skolsystem som är utvecklat, anpassat och begränsat till en lärares kapacitet att undervisa. Den är i dag – med betydelselösa variationer – cirka 20 timmar per vecka för cirka 30 elever under 35 veckor av året och densamma som den varit de senaste 50 åren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här